Full version: Glanskörsbär
Truman
Hej
Har ett glanskörsbär som är 2 år ca. Har idag sett att stammen är lite grön, kan man borsta bort detta ? Sitter i grenklykorna. Vidare finns det torra granar i toppen helt utan blad. Kan man klippa dessa nu eller är det fel tid ? Sen har trädet sidoskitt längs stammen, dessa hade jag velat ta bort för att få en " kal " stam. Men man kan kanske inte ta bort dem nu ? har hört något om att körsbär blöder.
Tacksam för svar . Hälsningar från Karin
zine
Helt torra grenar borde du kunna ta bort nu men om du ska ta bort levande ska du nog vänta till Juli-Augusti-September.
Big Gardener
Är stammen grön av alger och lavar är det bara ett tecken på att luften är frisk. Låt det vara. Finns ingen anledning att ta bort det.
Cilla
Jag skulle svarat som Birger om jag inte visste att de flesta planterar Glanskörsbär just för den blanka röda stammen. Om det är några träd man kan putsa bort alger eller lavar på är det ju just de man planterat för stammens skull... Men varken alg eller lav gör skada för trädet.

Viktigare iallafall att du gör för ditt träd är att ta grentorkan på allvar. Glanskörsbär kräver mycket stödvattning de första åren, mer än många andra träd jag haft med att göra. Växtbädden måste också vara vid, om du gjorde en smal grop för trädet, gräv nu i efterhand upp marken kring och utanför rotområdet så att det luckrade, gräsfria området blir 1-1,5 m i diameter runt trädet. Gräv ytligt och försiktigt först så att du inte gröver sönder alltför många rötter, men också utanför rotområdet behöver det luckras. Jag har sedan varit noga med att plantera skuggande markväxter i växtbäddsområdet, t ex krasse. Och efter uppluckring - vattna.
I år jag har vattnat unga glanskörsbär 3 gånger redan här i zon 3.

För att det också i äldre ålrder ska bilda röd bark krävs att området är dränerat, men det vet du säkert redan. Glanskörsbär i kompakt eller alltför lerhaltig eller vattenbemängd mark bildar svart, skrovlig bark.
Big Gardener
Visst är det så, men glanskörsbär "ömsar" ju bark relativt rejält när plantan är i god tillväxt så att borsta den känns ganska onödigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon