Bee
När jag för ca två veckor sen röjde bland det som varit en rabatt hittade jag detta:

[attachment=1760:Alien070414x.jpg]

Idag ser det ut så här: Ojdå, det gick inte att ladda upp här. Jag lägger alla bilderna i albumet.

Men vad kan det vara? Finns det skuggan av en chans att det rör sig om min gamla Schneewittchen som tynade bort för några år sen? Jag har inte använt platsen sen dess. Det finns inget runt ikring som påminner om detta. Å andra sidan ser de nya bladen inte riktigt ur som rosblad, till skillnad från de gamla.
Jag vågar inte ta bort växten innan jag vet om det är något att spara på.
Bee
Nu ligger bilderna i mitt album. Oj vad det var krångligt att lägga dit dom men nu är dom där.
Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde tala om vad det är för något som växer - och skjuter skott smile.gif
meconopsis
Kan det vara björnbär?
Fenja
Det där är nog något lövträdsaktigt... har namnet på tungan men kan inte spotta ut det nu förstås....
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
nej , det är ingen ros , gissar på Hassel
Fenja
*spott* Hassel ja!!:D
Mvh
Fenja
Bee
Hassel fear.gif - Då åker den ut ur marken bums. Den kan jag vara utan.

Ja, det var väl för mycket att hoppas på ros. Vet inte vad jag fick det ifrån egentligen. Längtan kanske? I helgen skall vi till Rångedala; får se vad dom har där.

Tack så väldigt mycket för identifieringshjälpen! Ni är toppen!
Anders zon 1
Är tämligen övertygad om att det är björnbär (är definitivt varken ros eller hassel). Björnbär kan bli ett besvärligt ogräs om den hamnar på fel ställe och vissa sorter är extremt taggiga. Fast bären är ju ofta goda (beror på vilken sort det är).
Bee
Det som talar för björnbär är väl sättet den drar iväg på som en reva längs marken. Totalt är den nu ca 25 cm. Jag tycker dock inte bladen liknar björnbär helt; dom gamla ser ut att ha varit glansiga och mörkgröna. Dom nya kommer dock i "trepack" och är väldigt "krusiga". Det finns taggar på den vedartade stammen men det är glest mellan dom.

Fast jag vill inte ha björnbär heller. Om man inte kan vända den uppåt längs en humlepinne? Då kunde det till och med vara kul smile.gif

Jag får ge mig ut i naturen och titta där jag vet att det finns björnbär och göra en jämförelse.

skogstroll
ja mitt björnbär växer då knappt alls, den skulle inte sprida sig om jag försökte få den till det ens confused.gif
netaave
Det är inte björnbär, kolla i mitt gamla album på augustibilder så ser du björnbär på nära håll, tror det var på s 2.
Om man inte får björnbär att växa har man förmodligen klippt ner årsskotten, björnbär sköts precis som hallon.

CITAT (skogstroll @ 27-04-2007, 16:14) *
ja mitt björnbär växer då knappt alls, den skulle inte sprida sig om jag försökte få den till det ens confused.gif

Lägg ner ett av årsskottens spets mot marken i höst så har du en ny planta i vår, bara topparna som rotar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon