Alla skriver om meterhöga tomatplantor, gurk o squshplantor med mängder av blommor och smågurkor. Varför växer det inte hos mig??? Det är gödslat. Har takt med fiberduk. Tomatplantorna (som förvisso sattes djupt) är dm höga. En verkade få blomknoppar men den satte sig min 1-åring (barn ej planta!) på så den lever inte mer. Gurkan har fyra blad och har inte vuxit ett barr på två veckor. Plocksalladen har 4 små blad. Spenaten som sattes tidigt i våras har kommit upp ca 3 cm. Rödbetor och morot är på hjärtbladsstadiet. Det är sol, varmt och jag har vattnat på kvällarna. Bor i zon 3.
SannaM
Med tanke på att det inte varit så särskilt varmt ännu - speciellt inte om nätterna (härom natten bara +5 i Sthlm, inatt bara +8) - växer det inte så snabbt hos mig heller. Om du luckrar jorden så att vattnet kan tränga ned och inte rinner av, och har gödslat något är det nog bara värmen som fatts.
Kerstin i Malmö
18-06-2003, 13:27
Ja, jag säger detsamma. Alla förutsättningar verkar finnas men värmen kan vi ju inte göra något åt själva.
Fiberduk på kanske kan göra att tempen blir lite jämnare även ifall det kommit upp lite grand.
Vad har du gödslat med? Växte det bra i fjor?
Själv undrar jag vad som tillförts mitt grönsaksland för det växer enormt! Men man ser skillnad när det blivit varmare och kommit regn! Då riktigt kan men se hur det växer.
Lycka till!
Kerstin
Problemet är som nämts nattemperaturen, känsliga växter stressas om temperaturen går under 10-12 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.