Annie-72
Jag gjorde iordning en alldeles ny perennrabatt för tre år sedan. Sparade då lite praktlysningar som jag hade i syrenberån.. Snacka om att de tagit övertag och nu ska de bort!!!! De har växt över både rosor och en del annat men när de nu börjar angripa området runt mina pioner fick jag nog.. men tro inte att det var med lätthet en fick bort dem.. Ca 2dm rotmatta med miljarder små rötter.. Suck, detta måste väl ändå gå att jämnföra med kirskål..//Annie
Fenja
Jag tycker de är ganska trevliga! Men det är en fördel att odla dem som solitär och att kunna köra gräsklipparen runt dem wink.gif
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
Nä, praktlysingen har du ju säkert fått bort det mesta av med ditt rensprojekt.
Kirskålen hade du ju bara irriterat tillräckligt för att den skulle komma tillbaka för att hämnas.
Annie-72
Du tror alltså inte att praktlysingarna tänker likandant??? Fäljande praktlysingar som tittar upp kommer jag att pensla med Round Up.. De får inte ta övertag i rabatten... Tack för era svar..//Annie
Blomstersmurfen
Även jag för krig mot praktlysingen. Den är hopplös och nästan i samma division som revsmörblomma och maskrosor här. angry.gif
Annie-72
Misstänkte faktiskt att det var så, så därför kommer jag nog ta till lite medel innan den förstör det som är riktigt viktigt för mig//Annie
laluna
Kommer du på ett bra knep så informera gärna mig!! Jag har tampats med dom sen jag flyttade in här (är min andra sommar) dom har nämligen fått föröka sig bäst dom vill i en rabatt på min baksida i minst 20 år och jag vill inte ha det så men det är omöjligt att få bort alla rötter det går knappt att gräva i jorden för det är så mycket rötter crying.gif
Airamya
CITAT (Eva i Västerås @ 27-04-2007, 12:09) *
Kirskålen hade du ju bara irriterat tillräckligt för att den skulle komma tillbaka för att hämnas.

a0a.gif
Annie-72
Nä laluna, jag har slitit onti i helgen med att få bort lysningarna.. En rabatt grävde jag ur helt och offrade allt som var. I den brevid får jag nu gå lite varligare fram då jag inte vill sabotera rötterna på det som är där..//Annie
ingrid fuxwall
Tänk vilka olika förhållande det är - själv vårdar jag mina och inte förökar de sig i den utsträckning som Ni beskriver
Blomstersmurfen
CITAT (Annie-72 @ 29-04-2007, 16:17) *
Nä laluna, jag har slitit onti i helgen med att få bort lysningarna.. En rabatt grävde jag ur helt och offrade allt som var. I den brevid får jag nu gå lite varligare fram då jag inte vill sabotera rötterna på det som är där..//Annie

Två år?!! Jag är på 7:e nu... naughty.gif
Gillan
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-04-2007, 22:04) *
Tänk vilka olika förhållande det är - själv vårdar jag mina och inte förökar de sig i den utsträckning som Ni beskriver

giggle.gif , Kan inte annat än hålla med dig. Jag tycker väldigt mycket om dem och vårdar de jag vill har kvar. Men visst kan jag förstå att de ställer till besvär om de växer där man inte vill ha dem.

Vad som förvånar mig är att de är så svåra att bli av med! Själv grävde jag bort " mitten " av en rabatt, som endast bestog av praktlysing för så där sju år sedan, och den har fortfarande inte växt igen dunno.gif

Men snälla!!! Jämför inte med denna däringa kirskålen,...............den skulle jag kunna ta till vad som helst för att utrota ranting.gif devil.gif blush.gif giggle.gif ( för att inte tala om sorken som äter upp allt utom kirskål!!! )
Annie-72
Det var nog laluna som hade haft sina i två år.. mina har suttit där i tre.. Men nu är de väck... ALLA hoppas jag sweatingbullets.gif kroppen är mör idag.. Hoppas att pionerna inte blev för ledsna på mig, på trädpionen blev ena roten blottlagd men det tror jag inte är någon fara.. men på den ena doftpionen så råkade jag wub.gif gräva av en rot (det torde finnas fler...). Om inte annat fick en ju en chans att flytta på blommor som inte riktigt trivts.. Lysingarna har ju tryckt undan mina gillenior så de ska nu få en annan plats, samt tulpaner och andra små lökväxter//Annie
Gossen Ruda
Jag tycker inte praktlysingen är så besvärlig men däremot har jag nu bestämt mig för att utrota, nästan, guldlysingen. Den är ju fin med sitt röda bladverk men den sprider sig för jä---gt.
Annie-72
Här är det banne mig bara gubben som ev får vara på lyset hädanefter//Annie
Ewa L
Jag har varit helt förskräckt när jag läst era svordomar över Lysingen i alla de former. (Utom Ingrid och Gillan.)
Har ju planterat brokbladig praktlysing tillsammans med den rödbladiga guldlysingen, och känner väldig fasa. Vad har jag gjort?? Såg ju framför mig hur snygga de skulle bli tillsammans — och är!! bravo.gif

Men, jag skall försöka ha is i magen. Efter två år har de fortfarande inte spridit sig strängt taget någonting. Men lite nervös är jag. -fear-.gif
Bee
Äntligen har jag fått klart för mig vad det är som spridit sig i ena rabatten. Visst är det praktlysing! Förstod det när jag läste om "2 dm rottäcke". Exakt så är det (rätt fin färg på rötterna gul/orange). Och försök få bort dom från lerjorden. Det är en "helhetsövning", dvs ersätter både gym och meditation. På köpet får man utlopp för aggressioner!
Tänk om jag hade vetat "hink-tipset" när vi fick en planta av en granne för några år sen.

Å andra sidan var det bara dom och pionerna som blommade vackert under de tre åren jag tappade intresset för trädgården wacko.gif
Annie-72
Åhh Bee vad nyfiken jag blev?? Vad är hink-tipset??? Att plantera i hink??//Annie
Annie-72
rätt fin färg på rötterna gul/orange).

Mina praktlysningars rötter är vit/rosa?!?
Ewa L
CITAT (Annie-72 @ 02-05-2007, 15:42) *

Det är inte så att du har Berberis i närheten? De har den färgen på rötterna — och är aggressiva!
Betty
CITAT (Annie-72 @ 02-05-2007, 15:37) *
Vad är hink-tipset??? Att plantera i hink??

Man trycker ner en hink som man först har tagit bort botten (och handtaget) på, över plantan när man planterat den. Trycker ner den så djupt att övre kanten är precis under jordytan. Sen kan inte rötterna sprida sig i sidled. tummenupp.gif
Bee
CITAT (Annie-72 @ 02-05-2007, 15:42) *

Du har nog rätt i det! Jag förväxlade dom med rötterna från plommonträdet, det var nog dom som gick i orange. Eller så var det rötterna från grannens bortgrävda vinbärsbuskar. Jag har grävt i helgen så ögonen gå i kors! Rötter överallt!

(Det verkar stämma det där som sägs att ett träds rötter står i relation till kronan. Trädet är numera en stubbe men rötterna går kors och tvärs 20 cm under gräsmattan.)
Cilla
Jag har den gula praktlysingen på ett växttak, och det är lika kul varje år som taket "reser sig". Och så har jag dem på ett ställe i trädgården där de givetvis vill sprida sig. Jag ser dem som gratisplantor, tar med ett spadtag upp de som kommit utanför min "gräns" och stoppar ned dem på ställen där ingenting annat vill växa. Ibland tar de sig, ibland inte.

Lite som med såpnejlika tycker jag. Härlig på ett ställe men när den dyker upp och skuggar annat blir det ett spadtag och så ned på ett omöjligt ställe i trädgården.

Under mina granar växer nu både lysing och såpnejlika, och det är inte så dumt faktiskt.
Elihe
duh.gif Får frossa när jag ser vad det skrivs om guldlysingen- köpte en planta för några veckor sedan o tryckte ner i en rabatt. Låter som det bara är att gräva upp o flytta till annat ställe där de inte kan sprida sig o kväva allt annat!
ninja.gif
Sommartorparn
Och jag som är så himla nöjd över att dom äntligen tycks vilja sprida sig! Har planterat den i kanten av en häck och dom har inte växt nånting på flera år. Funderar på om det finns någon blomma som skulle trivas ihop med praktlysingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon