solle
Jag har en liten rabatt som det nu på våren blommar vacker av röda tulpaner och pärlhyasinter. Mitt problem är att resten av året är där inget i rabatten. Vad ska jag plantera där? Rabatten ligger utmed en grusväg och vår trädgård på andra sidan i ett soligt läge. Jag skulle kunna tänka mig en marktäckande perenn som blommar mitt på sommaren. Är rädd att man kväver tuplanerna och pärlhyasinterna med marktäckande perenner. Är det någon som har några förslag vad jag kan plantera där?
kerstin z5-6
Det är ingen risk att tulpaner o vårlök kvävs Däremot kan du i höst flytta lökarna längst bak i rabatten -de vill ha det torrt på sommaren -och perenner vill ha vatten -De blommar ju långt innan dem -så de kan mycket väl sitta längt bak
I övrigt kan du alltså ha vad du vill
olgak
Vill du specifikt bara ha marktäckare? Eller vill du anlägga en mer varierad rabatt? Ska den vara mycket lättskött? Berätta mer om rabattens mått (längd och bredd) och vad du önskar dig, så kommer du att få bra förslag så småningom smile.gif.

Förslag på tåliga växter med prydnadsvärde är jättedaggkåpa och flocknäva. Det finns också många andra nävor som tål torka ganska bra om du inte vill vattna, det finns en artikel om nävor på odla, och en tråd i prydnadsväxter just nu också.

Jag tror inte dina lökväxter "kvävs", det går för det mensta bra att klämma ner rätt många lökar mellan sina perenner smile.gif.

Olika typer av allium-lökar kan också vara ett kul inslag, de blommar senare på säsongen (juni) och de trivs i solen också.

Var glad att du kan få ha röda tulpaner och pärlhyacint laugh.gif, det låter underbart. Här äter rådjuren upp allt sådant bums.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon