Full version: infrysning av kryddor
dina
Hej,

Läste nyligen i någon tidning om att man kan göra olika "paster" och lägga i frysfack för iskubar, och på det sättet få bra portionsbitar när man lagar mat.

Bland annat tog de upp exemplet med persilja som man skulle hacka och blanda ut med olivolja och frysa in.

Vet inte vilken tidning jag läste det men jag tycker att det verkar väldigt smart. Har ni några bra receptförslag på hur man gör olika paster och fryser in???

Tack på förhand.
Malvia
Hackad persilja och dill är enkelt att frysa in i burkar, och plocka den mängd man vill ha sen.
Sailor Pluto
Det kanske funkar med egen currypasta? Nu har jag inte recepten i huvudet, men gå in på Tasteline.com och sök på "currypasta" smile.gif . Om du tycker om sånt förstås!
Jag brukar annars frysa in buljong som jag har gjort själv, så att det bara är att ta när man behöver. Tar mellan 15 minuter och en timme beroende på vilken sorts buljong det blir. För mej fungerar det åtminstone så, det går inte åt någon extra tid eftersom jag gör det samtidigt som jag lagar annan mat smile.gif .
rose.gif Räkbuljongen görs av räkskal, som man täcker med vatten och kokar upp. Låt småkoka 15 minuter och sila av skalen. Använd direkt eller frys in.
rose.gif Grönsaksbuljong kan göras på rotfukter, och olika kryddor som får koka med. Skär rotfrukterna i bitar, gärna i olika stora bitar så att alla blir klara samtidigt. Koka ihop med ex. timjan, peppar och kanske lite rosmarin. När allt är mjukt silar man av buljongen och fryser in. Vill man så går det att äta rotfrukterna.
rose.gif En enklare sorts buljong på grönsaker gör man av ex. blomkål, broccoli, morötter mm. De ska inte koka lika länge som rotfruktsbuljongen, och smaken blir "lättare". Täck grönsakerna med vatten och koka tills allt är så tuggvänligt du vill ha det. Spara buljongen och ät grönsakerna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon