catlady
27-04-2007, 12:00
Den stora hibiskus jag köpte förra månaden är djupt olycklig. Nästan alla bladen har blivit tunna och vitbruna i kanterna. Jag vet att den fick lite av en klimatchock när den flyttades från jämna 22 grader till 15-16 grader i en vecka, men kan det har skadat den? Jag gav den en stor ny kruka med bar jord och massor av vatten - nu undrar jag om jag övervattnade den? Krukan har inget dreneringshål i botten, men för en vecka sedan la jag den ner för att låta överblivet vatten rinna ut och inget vatten kom ut. I början hade jag den i ett söderfönster, men blev orolig att det var det som skadade bladen så jag flyttade den till öster. Har jag gjort något fel? Snälla hjälp mig!
catlady
27-04-2007, 20:38
Ingen som har en fundering?
Alexander-VG-zon3
27-04-2007, 20:55
tror inte att det va temperaturen dom klarar sig rätt så bra i hastig ändring å lägre temperatur ( dock inte frost ) , jag tror att solen har gjort det . är den för ful enligt dig klipp ner den lite och sätt den i söder och skugga för den hetaste solen mitt på dagen sen byt till kruka med hål . trillar bladen av av sig själv så kommer där nya mer än gärna . alla mina hibiskusar är lövfällande på vintern men nytt kommer till våren när värmen kommer , har du möjlighet så kan du sätta ut den i halv skugga på dagen . mina stor ute nu i full blom i direkt söder sol både dag och natt utan skydd men dock har mina blivit härdade , vilket inte din är ??
så ta det easy med den i början på natten om den är ute för annars trivs den dubbelt så bättre ute på sommarren å förhösten ( så länge du inte har den under +5c )
catlady
27-04-2007, 21:09
Tack för svar Linus!

I helgen får den stå ute under dagarna.
Alexander-VG-zon3
27-04-2007, 21:48
CITAT (catlady @ 27-04-2007, 22:09)

Tack för svar Linus!

I helgen får den stå ute under dagarna.
låter bra det , sätt den under ett träd ( med löv ) i väst söder läge annars kanske i öst om den nu skulle bli bränd av solen på bladen om den inte är van annars ska dom tåla full sol om dom är härdade . skulle bladen bli brända kommer nya blad
lilla mamma
29-04-2007, 22:13
Jag skulle nog ha bytt kruka till en med dräneringshål i , vad trist jag blev nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.