catlady
Den stora hibiskus jag köpte förra månaden är djupt olycklig. Nästan alla bladen har blivit tunna och vitbruna i kanterna. Jag vet att den fick lite av en klimatchock när den flyttades från jämna 22 grader till 15-16 grader i en vecka, men kan det har skadat den? Jag gav den en stor ny kruka med bar jord och massor av vatten - nu undrar jag om jag övervattnade den? Krukan har inget dreneringshål i botten, men för en vecka sedan la jag den ner för att låta överblivet vatten rinna ut och inget vatten kom ut. I början hade jag den i ett söderfönster, men blev orolig att det var det som skadade bladen så jag flyttade den till öster. Har jag gjort något fel? Snälla hjälp mig!
catlady
Ingen som har en fundering?
Alexander-VG-zon3
tror inte att det va temperaturen dom klarar sig rätt så bra i hastig ändring å lägre temperatur ( dock inte frost ) , jag tror att solen har gjort det . är den för ful enligt dig klipp ner den lite och sätt den i söder och skugga för den hetaste solen mitt på dagen sen byt till kruka med hål . trillar bladen av av sig själv så kommer där nya mer än gärna . alla mina hibiskusar är lövfällande på vintern men nytt kommer till våren när värmen kommer , har du möjlighet så kan du sätta ut den i halv skugga på dagen . mina stor ute nu i full blom i direkt söder sol både dag och natt utan skydd men dock har mina blivit härdade , vilket inte din är ??
så ta det easy med den i början på natten om den är ute för annars trivs den dubbelt så bättre ute på sommarren å förhösten ( så länge du inte har den under +5c )
catlady
Tack för svar Linus! thanks.gif I helgen får den stå ute under dagarna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 27-04-2007, 22:09) *
Tack för svar Linus! thanks.gif I helgen får den stå ute under dagarna.

låter bra det , sätt den under ett träd ( med löv ) i väst söder läge annars kanske i öst om den nu skulle bli bränd av solen på bladen om den inte är van annars ska dom tåla full sol om dom är härdade . skulle bladen bli brända kommer nya blad
lilla mamma
Jag skulle nog ha bytt kruka till en med dräneringshål i , vad trist jag blev nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon