Eva St
Har ni några bra tips att ge mig på vilka växtskyltar ni använder köpta eller egentillverkade.
Har sökt runt lite men inte hittat riktigt vad jag söker. Vill att de ska vara snygga, tåliga och att texten stannar kvar samtidigt som det ju går åt en del så det vore ju bra om priset inte ligger för högt men antar att priset sticker iväg lite om det är bra kvalitet
Eller finns det någon som har tips på av vad och hur man tillverkar bra skyltar själv
Visa gärna lite bilder på hur ni löst problemet
snillan
Hejsan

Jag köpte zinkskyltar från cosas för någon månad sedan, två olika sorter, de är tyvärr slut hos Cosas just nu, men den ena sorten finns hos Fridas Gård, http://www.fridasgard.se/varor.asp?produkt...D=2&offset=, på denna länk, den andra var liknande men lite enklare modell. Jag betalde 15:- resp. 10:-/ st för dem, tyvärr är ju porto och exp avg ganska kostsamt, så det lönar sig inte att bara beställa skyltarna. Jag hittade en sort planteringsspade i zink, hos Cosas också, som jag köpte i en lite större och en lite mindre storlek, de är väldigt kupiga, och helt underbara att använda vid plantering i krukor och urnor, så jag blev mycket nöjd med den beställningen jag gjorde.

Jag har annars använt glasspinnar och skrivit på när jag planterat sticklingar och sått fröer.

Jag har köpt en svart kalligrafi penna som jag skriver med, det blir riktigt snygg text med den, även om man annars har svårt att texta snyggt.

Snillan
Allis
Det blir biligt och bra med plastgafflar. Man skriver med tusch på skaftet och sticker sedan ner piggarna i jorden. tongue.gif
skogstroll
jag såg på Indiska idag
Fröt
Funderar på att göra en variant med cernitlera....
Har annars målat på en sten men det försvinner med tiden
Alba
CITAT (Allis @ 27-04-2007, 16:04) *
Det blir biligt och bra med plastgafflar. Man skriver med tusch på skaftet och sticker sedan ner piggarna i jorden. tongue.gif

Jättebra tips. Det ska jag använda mig av i mina sådder.

CITAT (Fröt @ 27-04-2007, 19:14) *
Funderar på att göra en variant med cernitlera....
Har annars målat på en sten men det försvinner med tiden

Jag har skrivit på stenar med vattenfast tusch i en plantering.
Ska man kanske lacka över ?
Eva St
Snillan det är just något i stil med det som jag vill ha de såg ju inte så dumma ut men de var väl också slutsålda eller?

Plastgafflar är ju inte dumt till frösådder och sådant (använder själv gamla persienner som jag klipper i lagom bitar till namnande av mina frösådder) men i perennrabatten och kryddlandet och andra växter i trädgården är det ju roligt med lite snyggare grejor tycker jag

Såg någonstans en skylt som bestod av en metallpinne med lite krusiduller på och sedan en emaljerad metallskylt som man hängde på inte dumt men tror de gick på 49kr/st och med mitt antal växter så blir det ju inte precis billigt. Funderar också på hur det går att skriva på emaljerat om det sitter kvar på den glatta ytan
kantarell
Till sådder skriver jag på papperstejp som sätts på krukan. Perennerna som kom från odla låg ju i påsar med tydliga etiketter. Jag planterade varje sort i en rejäl kruka och tejpade helt enkelt upp påsen med rätt etikett på krukan vartefter. Kanske inte snyggt men det gick snabbt och lätt och jag vet vad som är vad tills det är dags att plantera ut. Hur det blir med skyltandet då vet inte jag heller..
Eva St
Nej det är ju just det som är problemet. Frösådderna och allt annat som drivs upp inne är inga problem tycker jag utan det är just att få något som är både snyggt och beständigt ute i Perennrabatter, kryddland mm mm Köpte iofs skyltar för flera år sedan till kryddlandet men de är ju redan förtryckta vill gärna ha som jag kan skriva på själv. Visst är det lite mysigt att kunna skylta upp vad det är som växer här och där om inte annat är det bra när minnet sviktar som det ju gör ibland bland all grönska
MariaS
JAg skriver ut som visitkort på datorn, laminerar korten och gör två hål med en sån där tång man har till skärp. (Ett hål uppe och ett nere) Sen trär jag kortet på en blompinne. För att göra det lite roligare, använder jag olika färger och mönster på papen som jag skriver ut på.

MariaS
Eva St
Låter klart intressant Maria . Ingen dum ide tummenupp.gif
sqrulan
tummenupp.gif

Jätte bra idé,men hur laminerar du?

Det har jag aldrig gjort!

Finns det att köpa nåt?
myy
Med strykjärn om man inte har lamineringsmaskin. Fast de är inte jättedyra.
Gillan
ett tips, om man inte vill handla " färdiga ", är att klippa lagomt stora bitar/remsor av tex " smör/mjukost-lock".
Ett tips till! -Skriv med blyerts, så försvinner inte texten tummenupp.gif .

Själv köper numera jag märkpinnar hos Biltema ( efter tips från andra odlaiter ) för en ganska billig peng. Smolken i den glädjebägaren är att de nästan alltid är slut -fear-.gif , så det gäller att köpa på sig när man ser att det finns naughty.gif
Österläge
CITAT (Gillan @ 30-04-2007, 03:12) *
Själv köper numera jag märkpinnar hos Biltema ( efter tips från andra odlaiter ) för en ganska billig peng. Smolken i den glädjebägaren är att de nästan alltid är slut -fear-.gif , så det gäller att köpa på sig när man ser att det finns naughty.gif

De har jag köpt, de är bra! 25 st för 10 kr, lagom dyrt! wink.gif Förra sommaren köpte jag på Indiska, jättesöta metallskyltar för 10 kr/st, men då är de ju förtryckta så det gäller att hitta dem man har - alt köpa skyltar o sen köpa frön efter vad man har skyltar till... flirting.gif
trollius
Hej alla växtfränder, jag jobbar för en ideell verksamhet med en STOR trädgård och i våra arbetsuppgifter ska det märkas ut säker mer än 300 växter problemet är att hitta enkla billiga växtskyltar. Allt jag hittar är sådanna "stickor" men de passar inte då de ska vara lätt att läsa informationen. De skyltar vi haft och vill ha ser ut som små pratbubblor helt blanka i plast men de verkar helt ha försvunnit ur alla sortiment =( Snälla hjälp mig om ni vet var jag kan få tag i några.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon