Full version: Såpnejlika
Lile
Hej!

Kanske det finns någon som är mer bekant med såpnejlikan än jag..

Upptäckte förra sommaren när vi flyttade hit att jag hade såpnejlika i rabatten.
Fina är de, men jag är rädd att de kanske tar över i rabatten?
Har hört att det egentligen klassas som ogräs, stämmer det?

Jag har sett att de redan har spridit ut sig en hel del.
Förövrigt finns det endast röda rosor i rabatten (än så länge naughty.gif !)

Såpnejlika

tack på förhand / Lile
Lena i Torslanda
Det är bara du själv som kan avgöra vad som ska klassas som ogräs i din trädgård. Det man kan säga om såpnejlika är att den sprider sig oerhört lätt och att den inte bör placeras i rabatter som man vill ha "ordning" i. Har man möjlighet att låta den få ett hörn i trädgården där det enkelt går att avgränsa den så är tycker jag gott att den kan få vara kvar. Det är söt och doftar gott.
anna_rispan
Jag har två hinkar utan botten som det sitter såpnejlika i. har hittills inte sett några frösådda plantor..trots att jag rensar rätt sällan på trädgårdslandet.
noora
Såpnejlika gör ganska tjocka sega rötter, så det kan vara jobbigt att få bort dem om de etablerar sig för väl. Jag skulle inte låta såpnejlika växa i samma rabatt som rosor, i alla fall om jag ville ha rosorna friska och snygga. I en egen rabatt kan de få härja däremot, för de har en väldigt fin doft när de blommar smile.gif
Ciczi
grrr.... såpnejlikan för jag krig mot... men snart är den besegrad...

behöver jag skriva att i min trädgård är den ett jäkla ogräs...

ciczi
Cathis
Jag har försökt i flera år att bli av med såpnejlikan i ett av mina land
men det är helt enkelt hopplöst. Förra året grävde jag upp i stort sett
hela landet och rensade rötter men i år kommer det lika många till.
Vet inte hur man ska göra för att få bort dom. Låter man dom va tar
dom över hela landet. Dom sprider sig till och med ut i gräsmattan
men där kan man ju köra över dom naughty.gif

Men jag håller med om att på ett ställe där dom får stå för sig själva
är dom jättefina.
Fröt
Jag tycker inte att det är ett ogräs, tyvärr har jag inte några nu men jag har haft det och tycker dom ger en härlig doft på sommarkvällarna...
Limeblossom
Jag gillar dom också men ångrar att jag satte dom där dom är nu. Grävde undan lite idag så dom inte tror att dom får bre ut sig som dom vill smile.gif Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska försöka gräva upp allt och sätta några där dom kan få vara istället.....
zaaritha
De är värda att få leva i ett hörn av trädgården! rolleyes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (zaaritha @ 27-04-2007, 22:49) *
De är värda att få leva i ett hörn av trädgården! rolleyes.gif

Men långt borta från rabatter de kan ta över.

ingrid
Margaretha
Kämpar en ojämn kamp mot eländet, som kryper in genom häcken från grannen, där de får härja fritt. Sätt aldrig såpnejlika i en rabatt där du vill ha någon slags ordning, aldrig!!! I mina ögon är det ett lika besvärligt ogräs som kirskål - nästan! help.gif
kerstin z5-6
Det är nog det värsta ogräs jag vet !
zaaritha
Kersen då?
Fenja
Hur kan man tycka så illa om något som doftar så underbart? Mina såpnejlikor får härja fritt i rabatterna, jag rycker bort de som är i vägen. Jag har inte upplevt att de kvävt någon annan perenn.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Jag har inte Kirskål ..de ev rosorna kommer inte att tycka om den .. de kväver vad som helst inom ett par år ..
zaaritha
Kerstin; hur har du sluppit kirskålen?
Tänk ändå--vad munkarna ställde till med!..................... ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon