skogstroll
27-04-2007, 15:09
Nära mig betar kossor och får och jag undrar om (i alla fall får-)gödsel är värt att gå och "plocka". Har tänkt skaffa höns men till dess....
Eva i Västerås
27-04-2007, 16:41
Klart du kan.
Det är ju prima tillskott. Det kan vara i vassaste laget direkt på sånt som växer, men i komposten, eller mellan raderna i grönsakslandet är det mumma.
Min brorsa plockar även koblajorna. Jag vet inte om han väljer de koblajor som är lite torkade redan kanske, för att få upp dem och hem. Sen lägger han dem i sin kompost

.
Koblajor e ju toppen att "sno" om man får ta dem, det kan ju vara en gniden bonde som vill ha materialet tillbaka till jorden. kan vara bra att täcka över dem med jord "mylla" ner det i ytan så inte flugorna hittar det.

det kan även lukta ganska pyton om det annars.
Men tar man ute i gahen (om man får) så är det inte speciellt näringsrikt, eftersom man inte får med urinen. Men det är ju bra jordförbättring.
Visst är gödsel bra. Men man skall fråga om man får plocka dem. Det känns fel att bara förutsätta att det är bara att plocka.
Tänk om någon tyckte att i den där trädgården växer det så mycket blommor, gör inget om tar några.
Bönders inkomst är oftast inte så stor, det kan vara ett litet tillskott för dem att köpa gödsel direkt från dem istället för att köpa från stora firmor.
Och mycket billigare.
Preussen
06-05-2007, 21:43
minns att min morfar berättade att hans föräldrar sa angående fårgödsela att det gjorde lika stor nytta som ett hagelväder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.