Full version: Stekel till Ruda
amaira
Känner du igen den?

Det gör inte jag, är inte grävstekelkunnig, eller parasitstekelkunnig, eller vad denna hära nu är, som trivs i såna kretsar.
Hinner inte sätta in bättre bilder/mer överskådliga bilder. Har varit i "sandtaget" och oj ett sånt liv det var i och ovanför marken, bråda tider vill jag lova, jättespännande!!!

Visst är denna lilla getinglika stekel vacker! Med sina ljuva ögon, medan hon håller sig i grässtrået med käkarna, som om det gällde livet.

Trevlig helg alla!!
amaira
En bild till, så man ser lite mer.

Den var ungefär ca hälften så stor som en vanlig geting. Denna spelade död, tror jag. För först tyckte jag att det rörde sig, men när jag skulle fota, såg jag att den var död. Inga problem att fota en död insekt, tog upp den på strået den satt på och kunde hantera den hur jag ville, med linsen en cm ifrån och vrida och vända hur som helst. Den var död och satt fast på nåt vis.

Sedan såg jag, att fast den var död och inte höll i sig med benen, så var käkarna fast förankrade i strået! Av någon underlig anledning. Men död var den, så död så jag tänkte sätta den i fickan och ta med hem. Men så satte jag i alla fall tillbaka den där jag tog den, och tog ett par steg därifrån - och se, då började den röra sig och flög iväg! ohmy.gif
Biggan_
CITAT (amaira @ 29-04-2007, 17:03) *
En bild till, så man ser lite mer.

Den var ungefär ca hälften så stor som en vanlig geting. Denna spelade död, tror jag. För först tyckte jag att det rörde sig, men när jag skulle fota, såg jag att den var död. Inga problem att fota en död insekt, tog upp den på strået den satt på och kunde hantera den hur jag ville, med linsen en cm ifrån och vrida och vända hur som helst. Den var död och satt fast på nåt vis.

Sedan såg jag, att fast den var död och inte höll i sig med benen, så var käkarna fast förankrade i strået! Av någon underlig anledning. Men död var den, så död så jag tänkte sätta den i fickan och ta med hem. Men så satte jag i alla fall tillbaka den där jag tog den, och tog ett par steg därifrån - och se, då började den röra sig och flög iväg! ohmy.gif

Antingen var det en teaterapa eller så hade den fått värsta chocken, hur som helst så tar du makalöst fina bilder Amaira! bravo.gif
Gossen Ruda
Tjusiga bilder, ja. Tror inte ens min kamera klarar något sådant. Beträffande djuret så är det ett bi faktiskt, närmare bestämt av släktet Nomada. Arten kan jag inte. Dom kallades förut för Getingbin men skall numera heta Gökbin. Anledningen är att larverna är kleptoparasiter, honan kryper in hos andra bin och lägger sina ägg i andra bins bon där larverna lever av värdbinas förråd och larver.

Beteendet att bita sig fast med käkarna har jag inte sett noterat men det kanske är vanligt. Skall se om jag kan hitta något om detta någon gång.
amaira
Åh ÄNTLIGEN är du vaken Ruda!! Jag har väntat otåligt hela morgonen!
amaira
Ja, jag tittade faktiskt kvart över åtta senast, för att se om du kommit till jobbet, sen blev jag sur för att du sover hela dagarna och gick min väg. santa.gif Jag kan vara en himla otålig typ, när det inte gäller intressanta djur, och jag räknar inte dig riktigt dit, vill inte vänta.

Som vanligt kan du svara, visste väl det, och tusen tack för tusende gången. När den spelade död, så hängde till och med ena vingen sådär oaptitligt som på en gammal uttorkad och sedan länge död fluga/bi. Syns på bilden. En riktig lurifax minsann.
KURT
Göte Göransson tar uppp ganska många olika parasitstekar i sin bok "Mina insektsvandringar".
Gossen Ruda
Nu har jag pratat med Björn om saken. Det är tydligen ett vanligt beteende bland vissa bin att dom sitter och sover på det här sättet. Dom låser fast käkarna runt ett grässtrå och sitter fast ordentligt. Det är fö en hona av Nomada lathburiana, med det preliminära svenska namnet Sälggökbi. Kleptoparasit på Andrena vaga som då förmodas heta Sälgsandbi i fortsättningen.
karjo
Måste bara få säga att det är så intressant med sådana här trådar!! Och vilka fina bilder!

Jag läser och suger i mig all kunskap!

Hatten av för er alla som är så duktiga! :-)
amaira
Jag tycker också det är så oerhört intressant, Karjo!!

Ruda, jag undrar om inte just detta bi spelade död, genom att "ta sig en tupplur" medan jag var som mest nyfiken på den. Sambandet mellan min närvaro och fotografering, och biets "sömn" var så exakt att det verkar vara mer än en tillfällighet.

Den var högst vaken när jag kom, det var därför jag såg den. När jag visade mitt intresse så var den död. Verkligen verklighetstroget död, så jag gick på det. Vingen hängde på trekvart, benen "låg döda", bara käken var fast förankrad. Den såg död, torr, osmaklig, och tråkig ut. När jag lämnat tillbaka den på sin plats, flög den sin väg!

Det är egentligen värst så insekterna lurar mig hela tiden ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon