makamogu
Hej,

kan någon hjälpa mig med att identifiera några växter så skulle jag bli mycket tacksam.

ogräs 1 - är jag inte säker på att det är ett ogräs, det kan lika gärna vara en fin blomma... och då vill jag ha den kvar. Hur som helst så är det ingenting som jag själv planterat och det tycks poppa upp lite här och var i rabatterna nu.

ogräs 2 - kan jag tänka mig är knölklocka men jag vet inte. Den är på väg in i min trädgård via lite "vild" växtlighet utanför häcken.

ogräs 3 - växer i gräsmattan och min fråga avser växten med lite rundade blad, de långa grässtråna antar jag är kvickrot men det får ni gärna också bekräfta eller dementera

ogräs 4 - växer på ett område i gräsmattan i nära anslutning till ett område där mossan tagit över.

Tack så mycket på förhand!

[attachment=1770:ogräs_1.JPG][attachment=1771:ogräs_2.jpg][attachment=1772:ogräs
_3.JPG][attachment=1773:ogräs_4.JPG]
Fenja
Jag har svarat dig i den andra avdelningen där du har samma fråga! Ofta räcker det att fråga på ett ställe och man får vara beredd att vänta lite på svar. De som kan mest är inte online hela tiden wink.gif
Hoppsan, nu såg jag att du har flera bilder här!! Tvåan är knölklocka, gräv upp och kasta!! Trean gissar jag är gräs... är bladen stelare än vanligt gräs? Fyran kan du kanske försöka ta en bättre närbild på, det är jättesvårt att se vad det kan vara.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon