makamogu
Hej,

jag vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig identifiera denna växt.

De "poppar upp" lite överallt i rabatterna nu och jag vet inte om jag ska spara dem eller ta bort dem.

Om det inte är något gräsligt ogräs som jag bör se upp med så kan det gärna få växa kvar men jag vill ta det säkra före det osäkra så jag inte gör mig själv en otjänst.

Tack på förhand! Hoppas ni får en skön helg i trädgården!

[attachment=1774:ogräs_1.JPG][attachment=1775:ogräs_1_1.jpg]
Fenja
Hmmm undrar om det kan vara toppklockor? Känner ju igen dem, men minnet... Jag skulle inte gräva bort dem i alla fall!
Mvh
Fenja
vickeva
Nej så ser väl inte toppklockor ut, snarare lysing...?

Är det toppklocka, så är det väl upp till var och en om man vill gräva upp det eller inte, de sprider sig ju som ogräs, men är hemskt söta..
mamamaggan
Tror inte heller på toppklocka men kanske lysing. Tror definitivt inte att det är ett ogräs.
catlady
Och jag tror absolut att det är ett ogräs - för jag har också dem överallt, till och med i gruslagda uppfarten! Väntar dock för att se vad det är som kommer upp.
zaaritha
Vilket ogräs--i så fall?
ingrid fuxwall
Har ingen aning om vad det heter men själv rensar jag bort det.

ingrid
Malvia
Det längst till höger är ju Kärleksört.

Blommar fint röd på hösten.
mojan
Lysing har jag fullt av, de ser inte ut så här. De är mer små runda bullar. (De sprider sig som ogräs i min rabatt ranting.gif ) Kan det vara Tädgårdsnattviol? confused.gif Den kan också poppa upp lite överallt. Jag tycker den har ett skräpigt utseende men doftar underbart på kvällen. Mina har vita, ljuslila eller mörklila blommor.
titti49zon6
eller kan det vara balsamin,liknar den på bladen unsure.gif den brukar sprida sig som ogräs
och poppar upp både här och där i trädgården
Fenja
Tror inte att det är en balsamin.... mina ser inte ut så där. En brinnande kärlek kanske?
Mvh
Fenja
makamogu
Tack snälla ni för era identifieringsförsök!

Jag följer växternas "utveckling" i vårvärmen så får jag se om det blir några blommor på dem, då kanske de blir lättare att identifiera.
pusillus
Jag tror på Brinnande kärlek/Studentnejlika
Annie-72
Även jag säjer absolut nej till praktlysing... för dessa jagar jag förfullt i mina rabatter... ranting.gif ranting.gif
Tesa
Tycker det ser ut som dunört av någon sort...som jag INTE rensade bort när de blommade med små söta rosa blommor och nu finns dom överallt...fast det kanske dom hade gjort ändå..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon