|
aanderss
27-04-2007, 18:15
på 2 timmar har jag haft nästan 100 stycken mitt antivirusprogram tagit bort.
VILKA sidor besöker du grabben?!!  Mvh Fenja
aanderss
27-04-2007, 18:25
CITAT (Fenja @ 27-04-2007, 19:16)  VILKA sidor besöker du grabben?!!  Mvh Fenja vanliga inga dumma sidor alls. kan komma sådana program i från ams.se aftonbladet.se mm. men som tur är stoppar mitt antivirus ovh brandväggsprogram dem
aanderss
27-04-2007, 18:51
spionprogramm finns ju för "fan" på nästan alla sidor.
Öm tå eller? Jag menade inget illa det var ett skämt som du nästan bäddade för själv!  Mvh Fenja
aanderss
27-04-2007, 19:06
CITAT (Fenja @ 27-04-2007, 20:01)  Öm tå eller? Jag menade inget illa det var ett skämt som du nästan bäddade för själv!  Mvh Fenja nä då men de är ju märkligt när de finns på "vanliga sidor" kommer även spionprogram på svt sr mm
mamamaggan
27-04-2007, 19:51
Det är ingår väl i det där nya som alliansen vill införa , att alla mail som passerar landets gräns ska kollas.De vill hålla koll på alla som t ex läser på aftonbladet.se , kan var farliga terrorister. Skapar måååånga nya jobb!
Alexander-VG-zon3
27-04-2007, 19:53
mitt norton hittar inga spionprogam och jag är på massa vanliga sidor ( som bara är odla och smhi för det mesta å så andra vanliga sidor )
aanderss
27-04-2007, 20:05
CITAT (flaxss @ 27-04-2007, 20:53)  mitt norton hittar inga spionprogam och jag är på massa vanliga sidor ( som bara är odla och smhi för det mesta å så andra vanliga sidor ) jag kör med panda antivirus firewall. 2007 och hittar en massa
Du råkar inte blanda ihop spyware med cookies Anders? Vissa anitvir-program räknar cookies som "främmande" föremål och markerar dem... Mvh Fenja
aanderss
27-04-2007, 23:48
CITAT (Fenja @ 27-04-2007, 21:08)  Du råkar inte blanda ihop spyware med cookies Anders? Vissa anitvir-program räknar cookies som "främmande" föremål och markerar dem... Mvh Fenja de kanske jag gör . mitt räknat nog cookies som spionprogram skulle jag gissa
malin72
28-04-2007, 13:29
jo då vi letar mycket efter spioner..och söker vart dom kommer ifrån och det kan vara usa, brasilien överallt ifrån....har man program som visar vart dom är så är det lite olustigt att folk kan ta sig in ....man ser vart det blippar på kartorna
aanderss
29-04-2007, 18:09
CITAT (malin72 @ 28-04-2007, 14:29)  jo då vi letar mycket efter spioner..och söker vart dom kommer ifrån och det kan vara usa, brasilien överallt ifrån....har man program som visar vart dom är så är det lite olustigt att folk kan ta sig in ....man ser vart det blippar på kartorna ja vad har en brasilianare för glädje utav att se din dator
CITAT (aanderss @ 29-04-2007, 19:09)  ja vad har en brasilianare för glädje utav att se din dator Skulle man råka ha en inkräktare är det inte filer eller informationen de är ute efter. Sorry, men så spännande är inte vanliga människors information att den är värd att stjäla. Det är värt att stjäla däremot är beräkningskapacitet, CPU-kraft. Sitter ni dessutom på bredband är lite internetuppkoppling inte helt fel heller. Det som händer är att "tjuven" lägger in ett litet program som snor åt sig beräkningskapacitet från datorn (t ex för att knäcka koder och krypteringar). Alternativet, om ni sitter på en bra bredbandsuppkoppling, är att han installerar ett zombieprogram som ligger och lyssnar efter order från "tjuven". Låt oss sedan säga att det händer något, t ex att Polisen släcker ner The Pirate Bay. Tjuven blir engagerad på ett eller annat sätt (antingen på eget initiativ eller så blir han inhyrd) och han skickar order till din dator att anropa www.polisen.se - inte för att hämta information utan bara anropa den så att webbservern på andra sidan måste svara. Din dator instrueras att anropa så mycket den bara kan tills den får andra order. En enda dator som anropar klarar vilken server som helst, men tänk er att tjuven sitter på tiotusentals oskyddade zombiedatorer (s.k. Botnet, ett nätverk av robotar) som bara väntar på en order (Den här tekniken för de som undrar, kallas DDoS-attack och det betyder Distributed Denial of Service Attack). Ett av de mer spektakulära DDoS-anfallen utfördes mot svenska Polisen den 1-2 juni 2006, för att polisen stängde The Pirate Bay den 31 maj och organisationens servrar togs i beslag. Intensiteten uppskattades vara 500 000 anrop i sekunden och den fientliga trafiken kom från flera länder. Polisens website var nere i en eller två dagar pga det. En av de mer skrämmande attackerna var den mot root-servrarna 2002 som antagligen var flera botnets som samarbetade. Rootservrarna är de som sköter adressöversättningen på Internet och ser till att trafiken hittar rätt. Det finns 13 rootservrar och de påstås vara osänkbara, fast attacken 2002 sänkte faktiskt 9 stycken. Om alla 13 hade gått ner hade ingen trafik kommit någonstans på ganska länge. Nu flöt allt igen så fort attacken upphörde, hade de sänkt alla rootservrarna hade det blivit betydligt besvärligare att få igång internet igen. Det var dagens utläggning om något som antagligen bara jag funderat på
JÖSSES LadyG vad du kan  är du i branchen (den rätta sidan  )?
Tack Bettis  Jag har jobbat med datasäkerhet och nätverk innan jag började som journalist, så innan jobbade jag med att hålla skurkarna borta. Nu skriver jag bara om dem, det är lugnare så
aanderss
30-04-2007, 11:29
CITAT (LadyG @ 30-04-2007, 11:03)  Skulle man råka ha en inkräktare är det inte filer eller informationen de är ute efter. Sorry, men så spännande är inte vanliga människors information att den är värd att stjäla. Det är värt att stjäla däremot är beräkningskapacitet, CPU-kraft. Sitter ni dessutom på bredband är lite internetuppkoppling inte helt fel heller. Det som händer är att "tjuven" lägger in ett litet program som snor åt sig beräkningskapacitet från datorn (t ex för att knäcka koder och krypteringar). Alternativet, om ni sitter på en bra bredbandsuppkoppling, är att han installerar ett zombieprogram som ligger och lyssnar efter order från "tjuven". Låt oss sedan säga att det händer något, t ex att Polisen släcker ner The Pirate Bay. Tjuven blir engagerad på ett eller annat sätt (antingen på eget initiativ eller så blir han inhyrd) och han skickar order till din dator att anropa www.polisen.se - inte för att hämta information utan bara anropa den så att webbservern på andra sidan måste svara. Din dator instrueras att anropa så mycket den bara kan tills den får andra order. En enda dator som anropar klarar vilken server som helst, men tänk er att tjuven sitter på tiotusentals oskyddade zombiedatorer (s.k. Botnet, ett nätverk av robotar) som bara väntar på en order (Den här tekniken för de som undrar, kallas DDoS-attack och det betyder Distributed Denial of Service Attack). Ett av de mer spektakulära DDoS-anfallen utfördes mot svenska Polisen den 1-2 juni 2006, för att polisen stängde The Pirate Bay den 31 maj och organisationens servrar togs i beslag. Intensiteten uppskattades vara 500 000 anrop i sekunden och den fientliga trafiken kom från flera länder. Polisens website var nere i en eller två dagar pga det. En av de mer skrämmande attackerna var den mot root-servrarna 2002 som antagligen var flera botnets som samarbetade. Rootservrarna är de som sköter adressöversättningen på Internet och ser till att trafiken hittar rätt. Det finns 13 rootservrar och de påstås vara osänkbara, fast attacken 2002 sänkte faktiskt 9 stycken. Om alla 13 hade gått ner hade ingen trafik kommit någonstans på ganska länge. Nu flöt allt igen så fort attacken upphörde, hade de sänkt alla rootservrarna hade det blivit betydligt besvärligare att få igång internet igen. Det var dagens utläggning om något som antagligen bara jag funderat på  du kan ju bli proffesor
anna_rispan
30-04-2007, 12:19
LadyG: oj, det lät krångligt men ruggigt!!! jag drömde mardrömmar om sånt där i natt....
Fizzgigg
30-04-2007, 15:16
CITAT (anna_rispan @ 30-04-2007, 13:19)  LadyG: oj, det lät krångligt men ruggigt!!! jag drömde mardrömmar om sånt där i natt.... Tyvärr är det inte speciellt krångligt, det är det som är problemet. Det behöver inte ens vara skickliga "datorkriminella" för att skapa botnet. Tyvärr är det två stycken faktorer som leder till att det alls är problem. 1. Folk vet att de behöver skydda sig men inte hur de använder skydden. De flesta vet att de behöver en brandvägg och installerar det (eller utnyttjar det som finsn i operativystsmet om man har Vista eller XP) men uppdaterar aldrig och underhåller aldrig. Och om det dyker upp en fråga om "programmet SVCHOST.EXE försöker komma ut på internet, får programmet det" så brukar alla konsekvent vara "ja" för annars kanske det är något som inte fungerar. Den taktiken är ungefär som att skaffa ett avancerat larm till villan och stänga av alla detektorer, öppna alla fönster, låta ytterdörren vara olåst, sätta upp en skylt med texten "vi är inte hemma" och sedan resa till Örkeljunga. 2. Att tro att det handlar om femtonåriga datorligister och deras bus med andras datorer. Man måste komma ihåg att det handlar inte om internets motsvarighet till grafittiligister, folkölssnattare och busringare. En mer rättvis jämförelse skulle vara kriminella mc-gäng, ryska maffian eller terrororganisationer. Varav i varje fall de två sistnämna ofta utnyttjar botnet, däremot inte egna utan hyr attack-kapacitet från organisationer som har "samlat ihop" botnet. De som skapar botnet gör det för pengar och det är inte några trevliga typer som betalar för att hyra dem.
anna_rispan
30-04-2007, 15:18
CITAT (Fizzgigg @ 30-04-2007, 16:16)  Tyvärr är det inte speciellt krångligt, det är det som är problemet. Det behöver inte ens vara skickliga "datorkriminella" för att skapa botnet. Tyvärr är det två stycken faktorer som leder till att det alls är problem.
1. Folk vet att de behöver skydda sig men inte hur de använder skydden. De flesta vet att de behöver en brandvägg och installerar det (eller utnyttjar det som finsn i operativystsmet om man har Vista eller XP) men uppdaterar aldrig och underhåller aldrig. Och om det dyker upp en fråga om "programmet SVCHOST.EXE försöker komma ut på internet, får programmet det" så brukar alla konsekvent vara "ja" för annars kanske det är något som inte fungerar. Den taktiken är ungefär som att skaffa ett avancerat larm till villan och stänga av alla detektorer, öppna alla fönster, låta ytterdörren vara olåst, sätta upp en skylt med texten "vi är inte hemma" och sedan resa till Örkeljunga.
2. Att tro att det handlar om femtonåriga datorligister och deras bus med andras datorer. Man måste komma ihåg att det handlar inte om internets motsvarighet till grafittiligister, folkölssnattare och busringare. En mer rättvis jämförelse skulle vara kriminella mc-gäng, ryska maffian eller terrororganisationer. Varav i varje fall de två sistnämna ofta utnyttjar botnet, däremot inte egna utan hyr attack-kapacitet från organisationer som har "samlat ihop" botnet.
De som skapar botnet gör det för pengar och det är inte några trevliga typer som betalar för att hyra dem. min fetmarkering. menar du precis det eller var det bara ett exempel??
CITAT (Fizzgigg @ 30-04-2007, 16:16)  Tyvärr är det inte speciellt krångligt, det är det som är problemet. Det behöver inte ens vara skickliga "datorkriminella" för att skapa botnet. Tyvärr är det två stycken faktorer som leder till att det alls är problem.
1. Folk vet att de behöver skydda sig men inte hur de använder skydden. De flesta vet att de behöver en brandvägg och installerar det (eller utnyttjar det som finsn i operativystsmet om man har Vista eller XP) men uppdaterar aldrig och underhåller aldrig. Och om det dyker upp en fråga om "programmet SVCHOST.EXE försöker komma ut på internet, får programmet det" så brukar alla konsekvent vara "ja" för annars kanske det är något som inte fungerar. Den taktiken är ungefär som att skaffa ett avancerat larm till villan och stänga av alla detektorer, öppna alla fönster, låta ytterdörren vara olåst, sätta upp en skylt med texten "vi är inte hemma" och sedan resa till Örkeljunga.
2. Att tro att det handlar om femtonåriga datorligister och deras bus med andras datorer. Man måste komma ihåg att det handlar inte om internets motsvarighet till grafittiligister, folkölssnattare och busringare. En mer rättvis jämförelse skulle vara kriminella mc-gäng, ryska maffian eller terrororganisationer. Varav i varje fall de två sistnämna ofta utnyttjar botnet, däremot inte egna utan hyr attack-kapacitet från organisationer som har "samlat ihop" botnet.
De som skapar botnet gör det för pengar och det är inte några trevliga typer som betalar för att hyra dem. Det är en lukrativ bransch, om man är beredd att bosätta sig i ett land utan utlämningsavtal. Det är många företag som betalat "lösen" för att slippa få sina hemsidor DDoS-ade, alltså företag som lever på att finnas online (kanske inte Unibet, men företag som Unibet eller Poker.com e dyl). Utpressning, i modern tappning.
Fizzgigg
30-04-2007, 15:27
CITAT (anna_rispan @ 30-04-2007, 16:18)  min fetmarkering. menar du precis det eller var det bara ett exempel?? Jag menar svchost.exe (även om Windows formulerar frågan lite annorlunda).  Däremot behöver du inte ta gruvligt allvarligt på exemplet trots att svchost.exe ofta är på tapeten när det gäller brandväggar. svchost.exe är ett av kärnprogramen när det gäller att kommunicera med internet så svchost.exe måste kunna komma åt internet för att Windows ska komma åt internet. Problemet är att otrevliga program också använder svchost.exe som en kanal ut på internet frecis som Windows gör, så när brandväggen viftar med alla tentakler och fråga om svchost ska få komma ut på nätet vet du inte vilket program det är som vill utnyttja svchost för att kommunicera. Det kan vara Windows, det kan vara ett legitimt och nyttigt program eller det kan vara invaderande dynga som egentligen inte borde får komma åt internet. Men det vet man som sagt inte om man inte börjar gräva i saken och det är ett ämrans härke att försöka nysta ut.
CITAT (Fizzgigg @ 30-04-2007, 16:27)  Jag menar svchost.exe (även om Windows formulerar frågan lite annorlunda).  Däremot behöver du inte ta gruvligt allvarligt på exemplet trots att svchost.exe ofta är på tapeten när det gäller brandväggar. svchost.exe är ett av kärnprogramen när det gäller att kommunicera med internet så svchost.exe måste kunna komma åt internet för att Windows ska komma åt internet. Problemet är att otrevliga program också använder svchost.exe som en kanal ut på internet frecis som Windows gör, så när brandväggen viftar med alla tentakler och fråga om svchost ska få komma ut på nätet vet du inte vilket program det är som vill utnyttja svchost för att kommunicera. Det kan vara Windows, det kan vara ett legitimt och nyttigt program eller det kan vara invaderande dynga som egentligen inte borde får komma åt internet. Men det vet man som sagt inte om man inte börjar gräva i saken och det är ett ämrans härke att försöka nysta ut. Nu är jag osäker på vilka brandväggar det gäller, men min frågar om jag vill tillåta "Bara den här gången", "Alltid" eller "Aldrig". Den brukar också visa filnamnet på applikationen som utnyttjar svchost och en massa annan information, och från den kan man gissa sig till vad det handlar om för det mesta. Men jag kör Symantecs Norton Internet Security och den brukar ha bra koll faktiskt. Det finns oftast ett alternativ som den rekommenderar och hittils har det fungerat klockrent eftersom den känner igen och registrerar säkra applikationer som Word, Outlook e dyl och konfigurerar internetåtkomst åt dem automatiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|