maimiti
27-04-2007, 18:22
Ja, precis som rubriken säger så undrar jag om det finns gula pelargoner. Jag har letat men inte hittat några...
Jag har själv ställt samma fråga på ett annat forum och fått svaret, att riktigt gula pelargoner finns inte.
Här på Odla har man kunnat köpa en sort som heter French Vanilla som är ljust gul.
Om du googlar på "gula pelargoner " får du upp en del firmor där det går beställa.
Visst finns det gula pellisar, men de flesta är lite bleka i färgen. Creamery, P. elongatum och P. gibossum till exempel.
Mvh
Fenja
Margith
27-04-2007, 19:17
De pelargoner som jag kan "på raken" som brukar säljas som gula är French Vanilla, Guernsey Flair, Creamery och Bothams Surprise.
Bothams Surprise har aldrig blommat hemma hos mig, men de andra säger jag är vanilj-vita... creme-vita... vinter-vita... ja vad kallar du det?
Mer bestämt gula pelargoner hittar du bland de vilda pelargonerna. P elongatum är gul, lite blekt, men dock gul. Väldigt lättsådd från frö, blommar första året. Eller P gibbosum, lite svårare att få i blom, men mer bestämt gul. Det är de 2 vilda, gula pelargoner jag kommer på så här på en gång, men det finns säkert många fler.
Jag har läst nånstans att t. ex French Vanilla blir gulare i färgen om den får rejält med näring.
Guerreira
28-04-2007, 22:15
Jag läste i någon bilaga till Expressen för någon vecka sedan att gult är en färg som inte finns naturligt hos pelargoner, men att japanska (?) forskare håller på att ta fram riktigt gula kloner. Man kanske kan googla fram mer info?
Lotta Ekstrand
30-04-2007, 04:32
Jo visst finns det pelargoner som är naturligt gula
det finns några vilda sorter och mer naturligt kan det inte bli
Det är ju från dem alla våra andra härstammar
Färgen kan bli olika skarp hos olika blommor
det har mycket med ljuset att göra
// Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.