mogge92
Hej Hej! Ska köpa fikon"träd" från hortogreen.com och dom har sorten Precose de dalmatie . Är inte Precose de dalmatie synonym med bornholmsfikon? Och sen skulle jag gärna vilja ha lite odlingsråd, om den ger frukt första året, vintervila osv osv...
Alexander-VG-zon3
skötsel - fikon är en löv fällande buske och den vill ha en vintervila på 0c +5c , man sätter ut den tidig vår i söder
( när norr håller +5c på dagen och runt 0c på natten ) på hösten efter en frost natt tar man sen in det i vintervila ( mörkt och 0c +5c )
( ger man den lätt frost så har den fattat att det är vinter ) . under våren och sommaren så mycket vatten ( man kan ha den kvar i söder ( nya blad ska man skydda mot frost ) ) bara man duschar grenarna å bladen med vatten slangen å plus vattnar rikligt . och göda med vanlig gödning . blommar på våren och sommaren ( är det en sort som ger frukt utan insekter ) så om du pollinerar så kommer frukt . frukten är mogen när den är mjuk och brun och den kan mogna under vintern om sommaren inte är varm . och är det en lång sommar hinner den med att blomma en gång till sent på sommaren å tidig höst .
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt SKUD är inte 'Précoce de Dalmatie' samma sak som Bornholmsfikon det är olika namnsorter av fikon.
catlady
Svarar som Åsa; enligt Johan Lemtes bok om Kulturväxter så finns det inga utländska uppgifter om varken Bornholmsfikon eller "Precoce...", och att de kan se olika ut på olika plantskolor. Han menar att det är olika, men likvärdigt härdiga, sorter som alla saluförs under samma samlingsnamn.
mogge92
ja jag har läst jemtes bok därav förvirringen... men är kvaliten jämnlik på frukterna måntro?
Alexander-VG-zon3
olika fikon namn sorter får olika fikon i smak och utseende m.m.
mogge92
jo.... SÅ om jag köper Precose de dalmatie
, vilken nästan är den enda sorten jag kan få tag på, så kan jag inte vara riktigt säker på vilken sort jag får? eftersom det bara verkar vara ett "samlingsnamn" för härdiga sorter?
catlady
Ja, det är väl ungefär det vi har kommit fram till... Men det betyder ju inte att du inte får finnemang-frukt!
Alexander-VG-zon3
som catlady säger frukterna är nog goda , men dom skiljer sig i smak och lite form och mognads tid
mogge92
hrm okey, känns bara lite osäkert när man inte får det LATINSKA namnet SVART PÅ VITT tongue.gif ja kanske då att jag kan få tag på brown turkey (tror att den heter så), är den bättre? annars blir det nog Precose de dalmatie tongue.gif hur mycket skörd (vet att det varierar beroende på art och storlek på trädet) kan man få? Säg tex kan jag få skörd på min planta redan när den är en halvmeter lång? och om jag köper Precose de dalmatie vad verkar bäst: en 50cm planta för 149kr eller 1m för 359kr? vad lönar sej i längden?
tack för ert tålamod biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
en större planta är alltid bäst ju , jag fick två frukter på min frilands fikon ( liten planta dock ) å i kruka å på friland med rätt skötsel kan man få se en riklig skörd med åren . ( dock bara på friland i skåne ( zon 1-2) ) men som sagt i kruka kan man få en bra skörd om plantan har rätt skötsel å lite år på sig . du kan nog få skörd på din
mogge92
ja okey, 1 metersplantan är att föredra. Vi får se vad ekonomin säger om jag har råd så köper jag definitivt 1 metersplantan om inte så blir den 50cm plantan.
kerstin z5-6
de ger oft bra fruktsättning år ett -och mina vilar aldrig
mogge92
hrm, nu blir jag förvirrad tongue.gif kerstin vilken sort har du och hur förvarar du över vintern?
skogstroll
jag har ett bornholmsfikon och ett nyuppsatt växthus, kan det trivas där tro? confused.gif
mogge92
jag är inget proffs, har ju inte ens hunnit köpt mitt än tongue.gif Men enligt vad jag har läst så kommer den nog trivas bra där under sommarhalvåret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon