Full version: Persika, frost
mogge92
Ja nu är jag inne på att köpa fruktträd! tongue.gif Det enda som jag inte bestämt vilken sort jag ska ha än är persikan(eller nektarin, aprikos, enligt mej är smaken snarlik.). Jag ska ha persikan i växthuset i stor kruka över sommaren o sedan flytta den svalt. Jag har tidigare varit inne på Bonanza(dvärgaprikos) men funderar nu på om man kan ha ett frost i stor kruka och ha i växthus utan att det blir allt för stort. Rent logiskt sätt så borde ju tillväxten stoppas av krukan - eller? Tacksam för svar! smile.gif
Alexander-VG-zon3
frost persikan och aprikos klara sig ute hos dig vid en varm söder sida . och så blir det bättre att ha dom i marken
mogge92
hrm... kruka är mest intressant eftersom jag vill se utvecklingen i kruka i växthus, få som ett litet mindre träd med behaglig skörd ... har svårt att tro att den överlever här i sundsvall men du kanske har rätt.... den kan kanske överleva. Men hur stor blir frost i kruka tro?
Lady Hamilton
Hej Mogge!
Problemet med Persikor är att de blommar väldigt tidigt på våren och då har vi ju ff frost här där vi bor.(=fryser blommorna bort blir det ingen frukt) Men kerstinz5-6 håller på att testat en sort, kanske du kunde fråga henne hur det har gått för henne, och vilken sort det är. Dvärg persika vet jag är svår, även om du odlar i växthus.
I varje fall så är det väldigt viktigt att skydda mot frost. Och tidigt på våren har vi inte heller några insekter här så du måste själv agera "humla" och polliner blommorna.
Mitt råd är att du väntar ett tag så du hinner fråga "trädgårds människor" runt i kring där du bor om tips å råd
Lycka till hälsar Lady`n

Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 27-04-2007, 22:03) *
hrm... kruka är mest intressant eftersom jag vill se utvecklingen i kruka i växthus, få som ett litet mindre träd med behaglig skörd ... har svårt att tro att den överlever här i sundsvall men du kanske har rätt.... den kan kanske överleva. Men hur stor blir frost i kruka tro?

aprikos ska klara ca -30c utan större problem står det på olika sidor och andra sorter -50c , persikan frost är den härdiga sorten och klara nog runt -30c där också kanske lägre . jag själv får inte -22c -25c äns i skåne så jag vet inte hur dom klara sig i nordligare zoner , jag skriver bara vad jag har läst på sidor . och söder är en zon varmare . och det finns dvärgpersika som håller sig runt 1m som passar mycket bättre i kruka än just frost

CITAT (Lady Hamilton @ 27-04-2007, 22:03) *
Hej Mogge!
Problemet med Persikor är att de blommar väldigt tidigt på våren och då har vi ju ff frost här där vi bor.(=fryser blommorna bort blir det ingen frukt) Men kerstinz5-6 håller på att testat en sort, kanske du kunde fråga henne hur det har gått för henne, och vilken sort det är. Dvärg persika vet jag är svår, även om du odlar i växthus.
I varje fall så är det väldigt viktigt att skydda mot frost. Och tidigt på våren har vi inte heller några insekter här så du måste själv agera "humla" och polliner blommorna.
Mitt råd är att du väntar ett tag så du hinner fråga "trädgårds människor" runt i kring där du bor om tips å råd
Lycka till hälsar Lady`n

jag tycker inte dvärgpersikan är så svår , passar bra i kruka som man sen vinter förvarar i 0c 5c , och på friland passar den också fint fint å lätt skött dock är jag mer söder än dig . och även som du säger ska man skydda blommorna mot frost och ev pollinera själv , dock har jag inge sådan problem i skåne

''Although often thought of as a "subtropical" fruit, the Apricot is in fact native to a region with cold winters. The tree is slightly more cold-hardy than the peach, tolerating winter temperatures as cold as −30 °C or lower if healthy. The limiting factor in apricot culture is spring frosts: They tend to flower very early, around the time of the vernal equinox even in northern locations like the Great Lakes region, meaning spring frost often kills the flowers. The trees do need some winter cold (even if minimal) to bear and grow properly and do well in Mediterranean climate locations since spring frosts are less severe here but there is some cool winter weather to allow a proper dormancy. The dry climate of these areas is best for good fruit production. Hybridisation with the closely related Prunus sibirica (Siberian Apricot; hardy to −50°C but with less palatable fruit) offers options for breeding more cold-tolerant plants.[3]''

''Peach trees grow very well in a fairly limited range, since they have a chilling requirement that subtropical areas cannot satisfy, and they are not very cold-hardy. The trees themselves can usually tolerate temperatures to around −26 °C to −30 °C, although the following season's flower buds are usually killed at these temperatures, leading to no crop that summer. Flower bud kill begins to occur at temperatures between −15 °C and −25 °C depending on the cultivar (some are more cold-tolerant than others) and the timing of the cold, with the buds becoming less cold tolerant in late winter [1]. Certain cultivars are more tender and others can tolerate a few degrees more cold. In addition, a lot of summer heat is required to mature the crop, with mean temperatures of the hottest month between 20 °C and 30 °C.

Another problematic issue in many peach-growing areas is spring frost. The trees tend to bloom fairly early in spring, around the same time as daffodils. The blossoms can often be damaged or killed by freezes - typically, if temperatures drop below about −4 °C, most blossoms will be killed. However, if the blooms are not fully open, they can tolerate a couple degrees colder.''
Lady Hamilton
Flaxss? Mogge är ung och har säkert begränsat med pengar blush.gif Inte tror jag att han är så villig att experimentera utan han vill nog "lyckas" i stället. Sedan så bor han i princip där jag bor så jag vet vad han har för klimat...........går inte att jämföra med Skåne
mogge92
Lady? flaxss? Jag har kollat på frost och det går nog att ha den utre här men persikor får ju ofta någon sjukdom (så att bladen blir konstiga) så jag tänkte att det skulle vara kul att odla i kruka i växthus i stor kruka. SÅ vilken sort ska jag välja om vi utgår ifrån att jag vill ha persikan/nektarinen/aprikosen i kruka?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 27-04-2007, 22:14) *
Flaxss? Mogge är ung och har säkert begränsat med pengar blush.gif Inte tror jag att han är så villig att experimentera utan han vill nog "lyckas" i stället. Sedan så bor han i princip där jag bor så jag vet vad han har för klimat...........går inte att jämföra med Skåne

jag sa inte att han skulle plantera den ute , skrev så här ''passar bra i kruka som man sen vinter förvarar i 0c 5c ''

det andra skrev jag bara hur jag har inte att han skulle göra som jag . vad jag menar är att hos mig är den lätt skött dvärgpersika och i kruka , det är ju dom som säljs som att ha i kruka . alltså dvärgpersika är bättre att ha i kruka än frost persikan
Lady Hamilton
Vilken sort som är bäst, Det vet jag inte. Själv har jag testat dvärg persika i kruka med dåligt resultat. Men det behöver inte vara fel på "sorten" utan det var nog jag som inte var tillräckligt duktig. Ett tips Mogge är att du söker lite här på Odla så kommer du nog att hitta en hel del som är skrivet
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 27-04-2007, 22:25) *
Lady? flaxss? Jag har kollat på frost och det går nog att ha den utre här men persikor får ju ofta någon sjukdom (så att bladen blir konstiga) så jag tänkte att det skulle vara kul att odla i kruka i växthus i stor kruka. SÅ vilken sort ska jag välja om vi utgår ifrån att jag vill ha persikan/nektarinen/aprikosen i kruka?

jag hade valt dvärg sorterna av nektarin,persikaaprikos att ha i kruka men dock vill dom ha vintervila . dvärg sorter passar bättre i kruka då dom är dvärg sorter och stannar oftast runt 1m i höjd
mogge92
hur blir växtsättet på en dvärgpersika? blir det en stor och fin krona? rgles krona? kanske beskärning ska ske på ett visst sätt?

hur blir växtsättet på en dvärgpersika? blir det en stor och fin krona? rgles krona? kanske beskärning ska ske på ett visst sätt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 27-04-2007, 22:31) *

kolla här så ser du bilder på dom hur dom växt

http://images.google.se/images?svnum=10&am...S%C3%B6k+bilder
http://www.blackmoor.co.uk/images/Bonanzasmall.JPG
http://davesgarden.com/pf/showimage/68774/

laddar äcven upp en bild på mitt eget träd, även en annan bild när rabatten va nya anlagd å du ser trädet innanför det röda sträcken
mogge92
Tack så mycket! smile.gif en sista fråga sedan ska jag inte besvära er mer tongue.gif den här:bonzana eller : okänd . Och som hamilton säger: jag är rätt så ung och det finns så mycket man vill köpa - men det är inte alltid pengarna räcker till. Därför lutar jag åt bakker, just för att den är billigare. Men om bonzana lönar sej i längden köper jag givetvis den istället. Man vill ju få pengarna att räcka till så mycket som möjligt, tex ska zilga och ev kiwi också inhandlas inom kort.
Lady Hamilton
Bakkers kan jag tyvärr inte rekommendera. (ett lotteri, du kan få bra växter men även dåliga Jag köpte mitt Mini Aprikos där.....år 2 växte endast de grenar som kom från "ympen" inte de som bar frukt) Och vad Kiwin beträffar vilken sort hade du tänkt köpa?

mogge92
Ja, jag kommer förmodligen få höra buu rop utan dess like tongue.gif men trots alla invändningar har jag bestämt mej för att köpa "issai", hittade en plantskola som sålde dem billigt. Ja jag vet att "frukterna är inget vidare, dom svider på tungan" osv tongue.gif men ändå tar jag "issai" istället för en "anna" och "oskar" eftersom jag har hört av flera att det inte är helt lätt att få dem att blomma samtidigt, just därför tar jag den dåligt självfertila "issai laugh.gif Men när jag nu ska köpa en kiwi tänker jag att "bättre dålig frukt än ingen alls". För mej är det en oerhörd fascination att överhuvudtaget se kiwifrukter på en planta i vårat kalla land smile.gif
Lady Hamilton
Testa den sorten du JAG tror i allafall att den är bra! Håller med dig om det där med blomningen Lycka till Mogge

mogge92
Ja tack så mycket hamilton smile.gif
Lady Hamilton
Förresten Mogge? Har du kolat i mitt album? Jag har Zilga och den fungerar jätte bra Ger mycket frukt m.m
mogge92
jo då, jag har kollat, jättefin biggrin.gif men sen har ju din kanske stått rätt så många år? och jag funderar på om jag ska köpa 1 eller 2 st, dom var mamma intresserad av så det får jag bidrag till tongue.gif Ja och sen hur mycket sol tål dom egentligen? mitt hus står på ett ställe så att det på 75% AV tomten är full sol, från morgon till kväll. Tål den hur mycket som helst eller?
kerstin z5-6
jag skulle lägga mina surt förvärda slantar på annat mer seriöst företag än Bakker thumbdown.gif ...
Staket druvan Zilga har jag ute -den tål -40
Alexander-VG-zon3
å alla druvor ska växa i full sol
Lady Hamilton
Mitt Zilga står i fullt solsken men jag ger den vatten emellan åt Eftersom det är ett takutsprång ovanför planterings stället.
Och om jag inte minns fel fick jag mina första vindruvor år 2 eller 3.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2007, 23:28) *
jag skulle lägga mina surt förvärda slantar på annat mer seriöst företag än Bakker thumbdown.gif ...
Staket druvan Zilga har jag ute -den tål -40

åhh tack för infon det visste jag inte att den tålde så mycket , då är den rätt härdig hos mig med fast egentligen är dom flesta druvor härdiga hos mig ändå men den är ju säker
mogge92
ok det låter som om det inte ska vara några problem smile.gif jorden då? Har för mej att dom gillar sur jord men kanske kommer ihåg fel....
kerstin z5-6
Zilga vill ha sur jord ja angel_not.gif
mogge92
ursäkta för dum fråga; men hur får man sur jord? (vi bortser från den dyra rhodedendronjorden tongue.gif) kan man tillsätta något som gör jorden sur?
Lady Hamilton
Jag har planterat min Zilga i vanlig jord uppblandad med planterings jord (5 för 100;- kvalite) Ger lite näring å gräsklipp på sommaren
kerstin z5-6
Blanda ogödslad solmull / =Torv -med hälften kogödsel + lite grus .. -se till att jorden om den kommer från påse -ej är berikad eller på något vis innehåller KALK
mogge92
okey. hrm jag tror jag blandar era tips o tar lite kogödsel,torvmull samt kvalite planteringsjorden tongue.gif det är lera på våran tomt så när vi planterar något gräver vi rätt så djupt = många påsar jord:P
myy
Jag har en dvärgnektarin, ett sött träd som står i växthuset vintertid. Tyvärr är frukterna oätliga, beska.

Jag fick rådet att gallra för bättre smak. Undrar om det hjälper?
mogge92
myy? du skulle inte kunna lägga in en bild så man ser hela ditt träd? skulle vara jättesnällt smile.gif
myy
Trädet köpte jag 2005 och här kommer

en bild från 28/4 2007

en suddig bild från mars 2007
anna_rispan
Jag undrar en sak om såna där träd i växthus. Brukar man inte kunna plantera dem i bädd direkt i backen och sen nästan spaljera dem???

Jag har ett svagt minne av att en av våra lärare hade nåt sånt där träd i sitt växthus o att det stod så.
myy
Jo, visst kan man plantera och spaljera, men sommartid är mitt pytteväxthus fullt av tomater och vindruvor och just mitt nektarinträd tål inte mycket frost. Då finns det bättre persikor att välja. Till utseendet är de snarlika.
anna_rispan
Myy: okej. nu var inte frågan bara till dig alla som vet får så klart fortsätta svara.

jag såg ett program en gång o då var det ett orangerie o där var väggen täckt av spaljerade träd. lyxigt men jobbigt. att gå o pollinera allt ihopa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (myy @ 28-04-2007, 14:10) *
Jo, visst kan man plantera och spaljera, men sommartid är mitt pytteväxthus fullt av tomater och vindruvor och just mitt nektarinträd tål inte mycket frost. Då finns det bättre persikor att välja. Till utseendet är de snarlika.

hur menar du att den inte tål frost ?

blommorna tål ingen frost när dom är utslagna men själva trädet är fult härdigt hos mig dvs zon 1-2
kerstin z5-6
kvalite planteringsjorden ??? thumbdown.gif Nää den innehåller kalk ! det vill surjordsväxter inte ha -och har du lerjord -går det sämre att bara gräva ett "hål" och fyllla det med surjord ...
Lättast att bygga uppåt tex med torvblock så kalk inte rinner in i din surjordsplantering
mogge92
att planteringsjorden skulle vara kvalitee var lite ironiskt menat tongue.gif hur menar du med att "bygga uppåt"?
myy
Men har du samma nektarin som jag då?

Jag har ju inte prövat att ha den ute december-mars, men enligt personalen på plantskolan är mitt träd känsligare än det persikoträd jag sneglade på vid samma besök. Hon kanske hade fel, vad vet jag, men det finns ju massor av sorter precis som av rosor, äpplen etc. och härdigheten varierar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (myy @ 28-04-2007, 20:58) *
Men har du samma nektarin som jag då?

Jag har ju inte prövat att ha den ute december-mars, men enligt personalen på plantskolan är mitt träd känsligare än det persikoträd jag sneglade på vid samma besök. Hon kanske hade fel, vad vet jag, men det finns ju massor av sorter precis som av rosor, äpplen etc. och härdigheten varierar.

det beror ju på om den har en känslig grundstam eller rot om den är ympad , men dom flesta prunus arter är härdiga och som hos mig är det sällan nån stark tjäle i jorden . nektarin är ju en typ av persika och min persika är säkert väldigt härdigt hos mig
kerstin z5-6
Att du höjer upp rabatten ovan befintlig marknivå -har lite olika ex i mina album , torvblock sten, timmer -du kan ta vad du vill
mogge92
ok tack då fattar jag smile.gif
myy
Mogge bor i zon 4?
Är inte det skillnad mot zon 1-2?
Jag är inte så kunnig, utan går på vad jag läst, hört och rekommenderats. På friland har jag stora fruktträd - jag kan inte se poängen med en dvärg på 50-60 cm där?
Alexander-VG-zon3
CITAT (myy @ 28-04-2007, 23:04) *
Mogge bor i zon 4?
Är inte det skillnad mot zon 1-2?
Jag är inte så kunnig, utan går på vad jag läst, hört och rekommenderats. På friland har jag stora fruktträd - jag kan inte se poängen med en dvärg på 50-60 cm där?

han ska ha den i kruka dvs inte på friland och vintervila på 0c och i växthus på sommaren om jag fattat allt rätt
mogge92
jo du har fattat allt rätt flaxss. Tror att det kommer att sluta med en bonanza efter lite research. Men hrm är alla bonanza ympade? dum fråga kanske...
Alexander-VG-zon3
CITAT (mogge92 @ 28-04-2007, 23:17) *
jo du har fattat allt rätt flaxss. Tror att det kommer att sluta med en bonanza efter lite research. Men hrm är alla bonanza ympade? dum fråga kanske...

vet inte hur det är med den , har inte kollat hur min egen ser ut . tror att min är en bonanza .
mogge92
vet du hru stor dom blir om man har dem i växthus på sommaren o så? leveranshöjden är = 60cm på stammen, blir den större mäntro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon