mrsgreen
27-04-2007, 19:41
I dag satte jag lökar, gladiolus och lite annat.
Vi har skaffat en vattenspridare till våran lilla radhusplätt och ikväll har jag vattnat hela plätten i ca 45 minuter.
Hur vet jag att det är tillräckligt?
Eller för lite??
Tidigare somrar har jag bara vattnat rabatterna ca 2ggr i veckan men med en vattenspridare får nu även gräsmattan en omgång.
Hur länge och hur ofta ska jag vattna min plätt?
Hela ytan är i söderläge och ingen skugga alls någonstans.
Tacksam för svar!
Oj... sätt en vattenmätare under spridaren och se efter när det kommit 20-30 milliliter gissar jag. Det blir ett himla vattnande om du ska hålla på så. Att bara småskvätta kan tyvärr göra att både växter och gräs torkar ut lättare...
Är det verkligen så torrt att du behöver vattna så ofta som 2ggr/vecka? När jag sätter lök fyller jag planteringsgropen helt med vatten två-tre gånger och låter det rinna undan, sedan får den klara sig. Utom extremt varma somrar, då kanske jag vattnar 2-10 gånger på hela säsongen.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2007, 20:23
Jag tycker också 2ggr i veckan låter som ganska mycket jag odlar på en väldränerad plätt och jag bor i ett område som ofta får sommartorka och jag vattnar inte mer än max 1 gång i veckan ca 20mm ifall det är soligt och torrt. Gräsmattan vattnar jag inte alls mer än de områden som får vatten då jag vattnar grönsaker och perenner med små cirkelspridare. Ett vanligt misstag många oerfarna odlare gör är att de klipper gräsmattan för kort då blir den ofta gul och ser torr ut och så släpar de ut vattenspridarna för att vattna gräsmattan när en bättre lösning är att hålla gräsmattan högre i växten. Ska man gå på gräsmattan bör den inte vara kortare än 6cm hög, vid torka kan den t.o.m vara något högre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.