Full version: Ta reda på sort?
catlady
Hela min backe är full med 15-20 meter höga körsbärsträd (vitblommande), som enligt förra ägarna ger god frukt. Det växer skott/nya träd överallt i min trädgård, och jag tänkte kanske gräva upp några och försöka sälja. Jag undrar hur man kan ta reda på vilken sort det är?
zaaritha
Det är inte sötbär, då?
Var bor du?
catlady
Jovisst är de ätbara! Eller menar du att det är en sort - "sötbär"? Bor i sydvästra Skåne!
zaaritha
Sötbär är en sorts små goda körsbär!
Växer mycket här i Västergötland o sprider sej väldigt!
Men; även klarbär sprider sej ju lätt............
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att det är zon 1 och träden blir såpass stora säger jag: Sötkörsbär = fågelbär = Prunus avium

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html
catlady
Fast enligt den sidan så skjuter de sällan rotskott och hela backen är alltså FULL med rotskott. Börjar man gräva och dra i en så sitter den garanterat fast i en större rot från ett av träden. Och vissa av de små sitter efter varandra på en lång rotrad.
Varken blomman eller bladen liknar de i länken, färgen på bladen är mer åt det bruna hållet. Här kommer en bild på ett av mina träd!
[attachment=1802:IMG_1306.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon