Hasse_h
Ska på semester till norra delen av Tyskland och undrar om någon känner till några utflyktsmål med spännande trädgårdar eller liknande?
rolleyes.gif
Ewa L
Hej Hasse,
Jag bodde i norra Tyskland (+ södra) i några år. Privata trädgårdar är svåra att se eftersom det är mycket höga häckar/staket och skyltar om "Bissige Hunde"!

Vad jag verkligen skulle vilja rekommendera är Celle. Ligger norr om Hannover (B3:an) och är en underbar liten stad med mycket korsvirkeshus. Ett vackers slott + park, toppenmysiga affärer och inte minst Gasthäuser.

Hannover med omnejd är sparrisens högsäte!!!! Underbart god och färsk.

Öht att inte åka Autobahn, utan igenom de små mysiga byarna med bondgårdar mitt i "sta'n".
Vingårdar (tyvärr inte riktigt säsong) kan man alltid besöka. Inställningen är lite annorlunda generellt mot Sverige, där är det en komplimang om ni knackar på och vill titta på något. Även vackra trädgårdar.
Fler tips om du vill.
renate
rolleyes.gif Celle och omgivning är väldigt vacker,Lueneburg är också en gammal stad inte långt där ifrån.Det är nästan mina hemtrakter,växte upp ca.7mil söder om Hamburg direkt vid B3,Welle heter byn.Det ligger i Lueneburger Heide,som är underbart i augusti när ljungen blommar.Privata trädgårdar kan vara lite svart,men det finns fina parker och de små Gasthaus har oftast trädgård,och där kan du får tips om sevärtheter.
"In der Lueneburger Heide,in dem wunderschoenem Land.
Ging ich auf und ging ich nieder,allerlei am weg ich fand."
(så börja en gammal folkvisa)
Trevlig resa önskar Renate rolleyes.gif
Hasse_h
Tackar för tipsen!
Fortsätt gärna tipsa, om det är någon mer som känner till något. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hallo Hasse,

varför inte börja med Rostock, IAG ( international Garten ausstellung) trädgårdsutställningen.
Väster om Hamburg finns ju också mycket. Kordes Rosor, Tantau Rosor och så Hachmann med alla rhododendron. Visserligen ingen färsäjlning nu men en fin visningsträdgård.
Sedan finns en park /auboreteum som heter Ellersho eller något liknande. Skall vara mycket att titta på.
Om du kommer norrifrån till Hamburg så kör av vid Barmstedt och åker landsvägen. då kommer den ena plantskolan efter den andra.
Behövs mer information så hör av dig.

Det finns också något som heter öppna trädgårdar i Tyskland, så att man kan titta på privata trädgårdar i tyskland. Om du vill så kann jag ju fråga min tyska trädgårdsvänner om det.

Elisabeth
Hasse_h
Tack så jättemycket. Vi får se hur mycket som hinns med. Syftet med resan är egentligen inte trädgårdar och parker, utan är fokuserat på barnens intressen med bad, djurparker, äventyrsland, tivoli och så vidare...men man kan ju planera rutterna så att man "råkar" åka förbi nåt ställe där man ändå kan ta en fika eller så... rolleyes.gif

Får man vara så beräknande? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon