Andypandy
Var ute på en stilla snigeljakt ikväll... men hittade denna under min Chrysler Voyager...

jhondoe3.jpg

jhondoe2.jpg

Starkt mörkgrön metallick i färgen... påminner starkt om någonting jag såg i grekland för 5 år sedan... frågan är vad gör den här??? i Bohuslän på asfalten under min bil en tidig fredagsnatt?? i April??
Storleken är 3.5cm+.. och rävsnabb bara den får fäste på underlaget... den är alltså fotad på ett normalt syltburkslock då min fru fick araber och vägrade titta på den om den inte var "inlåst"

Skulle krascha fett om man trampat på den.. jag kan erkänna att jag inte sett någon insekt i denna sizen tidigare i min trädgård.. om man bortser från de sura liguster larverna på 4cm+
Potentilla
Ser ut att vara en guldbagge. Finns både grön- och guldglänsande. Ska inte vara skadliga för växterna, äter mest pollen och liknande läste jag för några år sedan då jag hittade en guldvariant i min egen trädgård.
Piccante
Det är ingen guldbagge för det är fel utseende på antennerna för den familjen. Lutar mer åt en dykare familjen Dytiscidae. Tyvärr har inte min bok några uppgifter om arternas storlek så jag kan inte säga vilken art det är, dessutom är det svårt utifrån en bild många gånger.
Andypandy
CITAT (Markus_H @ 28-04-2007, 00:35) *
Det är ingen guldbagge för det är fel utseende på antennerna för den familjen. Lutar mer åt en dykare familjen Dytiscidae. Tyvärr har inte min bok några uppgifter om arternas storlek så jag kan inte säga vilken art det är, dessutom är det svårt utifrån en bild många gånger.

ja den påminner starkt om en stor dykare faktiskt... men vill inte dem ha vatten? det säkert 1 km till närmast vattenpöl eller bäck.
skogstroll
kanske övervintrat eller är uppe för att lägga ägg? smile.gif
Airamya
Men titta, så lustigt... Det är exakt en sådan bagge som min mamma kom med till mig igår! Hon undrade vad det kunde vara för tjusig skarabé. Vi kanske ska försöka locka hit Gossen Ruda o se om han vet vad den heter. smile.gif
Piccante
I dag orkade jag gå till bokhyllan och slå i böckerna. Släktet Dytiscus -egentliga dykare (7 arter) "genast igenkänd på sin storlek (22-44mm)", enligt Svenska skalbaggar.

Jag tycker att baggen på bilden skiftar i grönt och enligt bestämningsnyckeln så är Gulbrämad dykare, D. marginalis L. översida grönaktigt svart, halssköldens och täckvingarna sidor skarpt och brett gula. 30- 35mm, Skåne - norrbotten, ej sällsynt.
Potentilla
Ja, ni har säkert rätt! Jag var lite för snabb med mitt svar. Här en länk till naturhistoriska riksmuséet:

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180002776.html
Airamya
Tack Markus! Jag tror du lyckats pricka in den smile.gif
Andypandy
CITAT (Potentilla @ 29-04-2007, 00:32) *
Ja, ni har säkert rätt! Jag var lite för snabb med mitt svar. Här en länk till naturhistoriska riksmuséet:

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180002776.html

ja en sådan är det thanks.gif .. men fatta... en 4 cm fet insekt... blä om man trampat på den... eller om den flygit in i håret på tanten eller ungarna.. de hade ju fått slaganfall direkt laugh.gif
Piccante
CITAT (Andypandy @ 29-04-2007, 21:29) *
ja en sådan är det thanks.gif .. men fatta... en 4 cm fet insekt... blä om man trampat på den... eller om den flygit in i håret på tanten eller ungarna.. de hade ju fått slaganfall direkt laugh.gif

Har glömt skriva det hela tiden. Du tog fina bilder på baggen tummenupp.gif Sen får man väl justera storleken på den lite, den är nog snarare XL än XXL. Den är trots allt bara hälften så lång som vår största skalbagge men den arten lär du inte få se hemma på gatan.
Airamya
Hälften av vår största bagge??? Du menar att det smyger omkring en monsterbagge i skogarna?
Piccante
CITAT (Airamya @ 30-04-2007, 10:10) *
Hälften av vår största bagge??? Du menar att det smyger omkring en monsterbagge i skogarna?

Näää inte riktigt, risken att springa på en stor ekbock i skogen är extremt liten för den finns bara på 1 (kanske 2?) lokaler i hela landet och den är på Öland. Annars har det funnits och finns kanske än ekoxe i dina hemtrakter. Den är ju inte liten den heller. Jag har spanat efter den men ännu inte lyckats få se den. Ska visst vara enklast att se vid skymningen tror jag.

Vår största skalbagge, stor ekbock Cerambyx cerdo.

Osten
CITAT (Markus_H @ 30-04-2007, 13:24) *
Näää inte riktigt, risken att springa på en stor ekbock i skogen är extremt liten för den finns bara på 1 (kanske 2?) lokaler i hela landet och den är på Öland. Annars har det funnits och finns kanske än ekoxe i dina hemtrakter. Den är ju inte liten den heller. Jag har spanat efter den men ännu inte lyckats få se den. Ska visst vara enklast att se vid skymningen tror jag.

Vår största skalbagge, stor ekbock Cerambyx cerdo.

Från wikipedia:"Ekoxe, (Lucanus cervus) är Europas största skalbagge. I Sverige finns den från Skåne längs kusterna upp till Mälaren. Arten är Blekinges landskapsinsekt.

Ekoxen har ett mycket karakteristiskt utseende och är därför omöjlig att förväxla med någon annan art. Hanen kan uppnå en kroppslängd av ca 8 cm. Honan är också ganska stor men har mycket mindre käkar. Det tar ca 5 år för larven att utvecklas. Den lever främst i stubbar och döda rotdelar."
Ekbock från wikipedia:"Stor ekbock (Cerambyx cerdo) är en skalbagge i familjen långhorningar.

Den är en av den svenska faunans största skalbaggar och kan bli upp till 5 cm lång, exklusive de långa antennerna. Honan blir dock något mindre. Färgen är svartbrun eller brun.

Larverna lever flera år i gamla ekar, där de borrar gångar i alla riktningar. På dagen vistas även den utbildade skalbaggen i de gångar som larverna gjort. Endast på kvällarna är den ute och flyger.

I Sverige finns den stora ekbocken endast på mellersta Öland."
amaira
Eftersom jag inte är i den här avdelningen vanligtvis, har jag inte sett bilden. Sätt in sådana här bilder i naturavdelningen så får du svar omedelbart.
Jag skriver lite om den (javisst, gulbrämad dykare, lever i vattengölar, övervintrar på land, och kan flyga) i naturavdelningen, välkommen den som är intresserad angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon