Är nybliven ägare av en 4 m lång balkong i öster och för att inte gå alldeles i konkurs när jag ska fylla blomlådorna har jag köpt fröer och satt, dels slingerkrasse och dels luktärt. Jag satte dem för ca 3 veckor sen och de som har kommit upp har nu växt sig ganska stora 20-25 cm och frågan är vad jag gör nu. Jag har plockat bort plastpåsarna/locken och luktärterna har jag gett små blompinnar.
- När ska jag plantera om dem? En del av dem är i en sån där typ 24 pack drivhus med ganska små behållare så dessa kanske behövs planteras om ganska snart?
- Slingerkrassen är ganska lång och hänger över kanten, borde jag ansa den på nåt sätt för att den ska bli buskigare? Just nu ser det ganska ynkligt ut till denna ganska stora balkong...
- Det står på påsen att de ska gro i 8 veckor inomhus innan man flyttar ut dem, behöver man verkligen vänta så länge?
- Går det att sätta plantorna i krukor som jag ställer i blomlådor eller bör jag fylla blomlådorna med jord för att de ska bli så stora som möjligt?