|
Dottern fyller 6 år om ett par veckor och då ska hon ha sitt första riktiga barnkalas. Hon ska bjuda barn från sitt dagis och det blir 6 pojkar och 5 flickor som ska få inbjudningskort skickade till sina hemadresser. En del av barnen vet jag inte ens hur de ser ut, de går på den andra dagisavdelningen men hon brukar leka med dem ute och ville bjuda dem. Känns lite läskigt att ha ansvaret för så många barn på en gång här hemma. Jag ska ju förstås erbjuda att föräldrarna får vara med om de eller barnet vill det. Jag är otroligt dålig på lekar så jag skulle behöva lite tips på vad man kan hitta på. Det måste vara nån typ av styrda lekar eftersom det är så många barn. Jag tar gärna emot andra tips från er som har lite vana att ordna barnkalas vad som är bra att tänka på och så.
netaave
28-04-2007, 11:26
Sök på nätet, finns många bra tips där. Vad har du tänkt att bjuda på? Tänk på att barn sällan är förtjusta i tårta, bättre m glass. Sen brukar det ju vara så att man gör godispåsar till alla barn dom får med sig hem. Inget jag har gillat men "alla" har ju gjort så och barnen är vana vid det. Lekar som Pomperipossa, Hunden och benet, och Fruktsallad är roliga och lagom styrda. Räkna med hög ljudvolym.
Hej! Jag tycker inte du ska ta det så allvarligt....jag har haft barnkalas i flera år med mina kullor som är snart 7 år och 3 år, en del ville ha föräldrarna med och det var bara kul....vi har bara haft vanligt tårta och fika och sen kanske nån fiskdamm, sen har dom lekt själva ute på tomten. Jag tycker det har gått en aning för långt med kalasandet det ska vara så märkvärdigt och uppstyrt, bjudas på party på diverse ställen och bad. Låt det vara lite avslappnat och låt ungarna leka lite själva.....utan att vuxna behöver lägga sig i hela tiden.....mina åsikter bara....Ha en skön dag.
Li-e jag håller verkligen med dig om att det har gått för långt med kalasandet på vissa håll och blivit alldeles för upphaussat. Nåt sånt är jag inte ute efter, men däremot tror jag det är bra om vi har några små idéer om vad de ska leka. Jag hoppas på vackert väder så det går att vara ute, men det är ju inget jag kan räkna med.
Neta, jag ska söka på de där lekarna på nätet. Hade tänkt bjuda på både tårta och glasspinnar. Fiskdamm ska det vara också, eller så gör jag iordning en skattjakt där skatten är godispåse åt alla.
wolkenkrabber
28-04-2007, 11:51
GLÖM FÖR FAAN INTE FISKDAMMEN!
en annan kul lek är russinleken eller russinklockan... kom inte ihåg exakt hur den går dock
en annan lek.. är ju under fågelns vingar kom... kontrolerad men fortfarande kullaktig
Om du har en sån där rulle med papper (brett, stort papper) kan du hänga upp en rejäl bitpå väggen (eller två överlappande för maximal höjd) och rita en fin gris med någon penna. Sen låter du barnen rita knorren på grisen  Man kan nog ta några a2 eller fler a3-papper och tejpa ihop på baksidan, så syns det inte så mycket att det inte är ett stort papper som grisen är ritad på. Gissningslekar brukar kunna vara skoj också, men kräver en enväldig domare och det förlorande laget kanske blir lite ledsna. "Gömma nyckel" kan vara kul om man har möjlighet och plats, fast det kanske mer passar större barn.
aanderss
28-04-2007, 12:10
när jag var barn o var på kallas lekte vi ofta plingelinge tåget går ut i vida värden den som 50 öre har får följa med på färden
men jag har glömt hur man leker den
CITAT (aanderss @ 28-04-2007, 13:10)  när jag var barn o var på kallas lekte vi ofta plingelinge tåget går ut i vida värden den som 50 öre har får följa med på färden
men jag har glömt hur man leker den Hihi, den leken kommer jag mycket väl ihåg. Mina föräldrar har nämligen inspelat på kassettband när jag o mina kompisar skulle leka den leken men jag blev urförbannad för att de sjöng så falskt!
Kattgräs
28-04-2007, 12:31
Det roliga med barnkalas är att de går väldigt fort.  Och föräldrarna är helt slutkörda efter två timmar... Lekar var det ja. Jag hittade de här länkarna tidigare: Barnkalas ovanför själva texten finns länkar till lekar ute och lekar inne. Kalasguiden där det också finns en sökmotor (till höger). Kanske kan vara något att börja med? Och fiskdamm såklart! Går att variera med "skattjakt". Rita ledtrådar (eller skriv gåtor för läskunniga) och göm dem, t.ex. rita ett mjölkpaket= titta i kylskåpet, och i kylskåpet ligger en ledtråd med en sko=titta i hallen i rätt sko, där det ligger ytterligare en ledtråd... osv ända tills de hittar "skattgömman" med kalaspåsarna. (redigerar) jo, just det, det räcker nog att ha en fyra-fem lekar (och en i reserv) på lager. Tiden går som sagt fort, särskilt om barnet ska öppna presenter och de ska äta något.
netaave
28-04-2007, 15:05
Hunden och benet:
Behövs ett "hundben"
Barnen sitter i en ring på golvet med händerna bakom ryggen, ett barn får gömma och ett utses till hund. "Hunden" får sitta med händerna för ögonen i ringen och inte tjuvkika under tiden den som gömmer får lägga benet bakom ett barn. Nu kryper hunden runt och skäller på barnen i ringen, det barnet den skäller på visar fram händerna. Så håller man på till hunden träffar på benet då får det barnet bli hund och den som varit hund får gömma. Så går man runt tills alla varit hund.
Pomperipossa
Behövs musik, en filt och en stav, käpp eller liknande att dunka i golvet med. Behövs en Pomperipossa och en som gömmer.
Pomperipossa går in i ett annat rum. Barnen som är kvar går runt i rummet till musiken. Stoppa musiken efter en stund och då ska alla lägga sig ner på golvet. Den som utsetts till gömmare lägger en filt över ett av barnen och när det är klart dunkar hon med staven i golvet. Pomperipossa ska då komma in och säga vem som är borta, dvs ligger under filten. Den som legat under filten blir ny Pomperipossa, och den gamla blir gömmare. Fortsätt till alla har varit.
Fruktsallad
Alla barn utom ett står i en ring, den vuxne delar in barnen i frukter, ex. äpple, banan, päron och apelsin. Ett barn står i ringen och ropar en av frukterna ex. äpple, sen ställer hon sig snabbt på ett av äpplenas plats. Alla äpplen ska samtidigt byta plats och den som blir sist och inte har nån plats blir ny utropare. Så fortsätter leken och man ropar ut de olika frukterna, men.... rätt som det är ropar någon "fruktsallad" och då ska alla byta plats. Den här leken leker dom sen tills dom ledsnar ;-) Har du tur blir det länge.
elleave
28-04-2007, 15:34
Barnkalas är jättekul!
ingrid fuxwall
28-04-2007, 21:14
Som sagt jag är glad över att mina barn är vuxna. Har haft en massa barnkalas/maskerader och allt vad det nu var men nu har det blivit sådana krav och förväntningar att man blir mörkrädd.
ingrid
Annie-72
29-04-2007, 07:10
Hej min gosse fyller åxå sex här i början av juni. Jag kommer därför på frekväll har pyamasparty med dessa kamrater till honom. Det blir pizza, en stor skål med marängswiss och dricka.
Lekar iform av kramkull, (en kullare och enda sättet att bli fri från att bli kullad är att krama någon), skattjakt (jag tycker 6-åringar är för stora för fiskdamm)... Jag frågade sonen om han ville ha danstävling men icke...//Annie
Här blir det också fri lek en hel del och förhoppningsvis ute...
Blomstertanten
29-04-2007, 08:58
Måste allt vara så planerat ? Ok om det är dåligt väder så det inte går att vara ute, då kan det kanske vara bra att ha nån slags lek planerad, men annars kan ungarna faktiskt hitta på en hel del själva För övrigt kan man ju faktiskt fråga sexåringen lite om vad hon/han vill ska hända. Sen får man kompromissa lite kanske Och mina pojkar hade helt klart protesterat högljutt mot att leka "kramkull" när de var sex år !  Oj,oj,oj, livsfarliga tjejbaciller !!!! En liten varning bara : Gör inte som jag och tänk att 2-3 timmar är alldeles för kort tid för att ha barnkalas !! Jag drog till med 4 timmar  Tänk er att vara själv med nio grabbar i sex-sju års åldern i en liten trerums lägenhet !!!!! Herrejösses !!! Jag har knappt återhämtat mej ännu , fast det är mer än 12 år sedan
netaave
29-04-2007, 10:22
Fri lek - hög ljudnivå
styrda lekar - lägre ljudnivå
Bara att stryka det som ej önskas......
Ja som sagt så tror jag det skulle funka dåligt med enbart fri lek i den barngruppen. Det kommer ju att vara 12 ungar här med dottern inräknad och hennes lekrum är inte stort. Det är inte en grupp som leker gemensamt allihop på dagis heller. Men vi får väl se hur det blir, det blir säkert så att de delar upp sig i mindre grupper o grabbarna kanske hamnar vid mina TV-spel.  2 timmar tror jag absolut får räcka ja! Sedan får man väl ta en Aspirin och gå och lägga sig i badkaret efteråt.  Tack Netaave för lektipsen.
snillan
29-04-2007, 16:27
Hej
Min sladdis fyller också 6 år och ska ha sitt först barnkalas, först hade vi tänkt ha ett tema, sjörövarkalas, men sen valde sonen bort det själv och vill ha ett vanligt kalas, enda han har på önskelistan är fiskdamm. När mina stora barn var små och hade kalas så körde vi alltid skattjakt, och äldsta fyller på sommaren, så då hade jag alltid skattjakten utomhus, det var jättepoppis.
Jag har tänkt köra fiskdamm och ev skattjakt också, sen tänker jag ha en förberedd lek, resten av tiden får de ha fri lek.
Jag tror att dagen är så uppstyrd ändå för våra småttingar på dagis, lekis och i skola så att få leka fritt är nog ganska skönt, sen är det bra att ha en eller två planerade lekar i bakfickan om man ser att de får tråkigt eller att alla inte leker ihop.
Vi kör också i 2 timmar, det är nog vad jag tror att alla orkar med.....
Lycka till Magdis
Snillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|