sagani
Hej! Alldeles ny här på sidan, och i trädgården också för den delen wink.gif
Jag har en gigantisk trädgård som fått "vila" i 7 år (renoverat huset istället smile.gif ), men nu har jag börjat rota runt lite. Precis planterat 60 m avenbok, och överallt finns kirskålen. Kan man helt enkelt bara klippa med gräsklipparen, och så försvinner de så småningom? Eller behöver jag göra något mer drastiskt?
Nässlorna har ockuperat hela bortersta delen av trädgården, funkar det på samma vis - kan jag ta gräsklipparen ett par gånger i veckan och så småningom försvinner de, eller måste jag bekämpa på annat vis?
Och så mitt största bekymmer... Jag vet inte om de verkligen heter Grodblad eller inte, men alla här runt omkring kallar dem det iaf. De börjar växa så fort det börjar bli varmt, kommer en blomma i mitten som försvinner rätt så fort, sedan är det stooora blad som blir över en meter höga om man inte klipper ner dem. Hur får jag bort dessa? De växer inte så jag kan klippa ner dem med gräsklipparen, utan runt hela tomten. De finns överallt, och verkar inte försvinna (gjorde en raid förra året, men inget hjälpte). Vill inte bekämpa med giftiga medel, jag har hundar som springer i trädgården varje dag.
Snälla hjälp en stackars novis wink.gif thanks.gif
anna_rispan
har du ogräs i rabatter är det ju inget alternativ att klippa bort dem med gräsklipparen .men är det i gräsmattan så kan du ju göra så.

kirskål går att gräva o gräva o gräva bort.

det du beskriver som grodblad som blir över metern högt låter inte som groblad. kanske pestskråp??
zaaritha
Ja; groblad är ju småvuxna o ganska nyttiga, eftersom de läker sår!
Nyfiken på, vad du har--egentligen!
sagani
Ok, då fortsätter vi med gräsklippandet smile.gif Har som tur är inget sånt tjafs i rabatterna biggrin.gif

Googlade på Pestskråp, and we got a match wink.gif
Tur jag har er biggrin.gif
Nu till frågan, hur får jag bort dessa hemska saker?! Rötterna verkar hur stora som helst, och jag har ung 50 kvadrat fyllt med dessa blad sad.gif Verkar hopplöst...
Någon som har ett bra förslag?!
ingrid fuxwall
Mitt enda förslag är att du gräver upp dem, med rötterna.
Själv håller jag på med ogräsbekämpning och är av åsikten att tex. nässlor sprider sig även om man klipper ner dem - rötterna är kraftfulla. Så jag tar tag i grep och spade denna årstiden och gör vad jag kan för att utrota dem. Jobbigt men ...

ingrid
sagani
Läste precis på en googling om pestskråp... Hon hade problem med att pestskråpen tog över hennes nyplanterade avenbokshäck... sad.gif crying.gif Kan jag råka ut för detta också?? Det finns pestskråp även där jag planterat avenboken... Kan inget annat än ropa " help.gif "... Avenboken ser ju så fin ut, och både pengar och svett är nerlagt på denna blivande vackra häck... Ska jag oroa mig eller det är inte så farligt??? *håller tummarna* -fear-.gif

CITAT (ingrid fuxwall @ 28-04-2007, 21:49) *
Mitt enda förslag är att du gräver upp dem, med rötterna.
Själv håller jag på med ogräsbekämpning och är av åsikten att tex. nässlor sprider sig även om man klipper ner dem - rötterna är kraftfulla. Så jag tar tag i grep och spade denna årstiden och gör vad jag kan för att utrota dem. Jobbigt men ...

ingrid

Ja, jag har börjat så smått med nässlorna, tagit där de är som allra mest är i vägen... Ska rycka och rycka, så får vi se om det hjälper något... Tack för hjälpen!
KURT
Annars går det ju utmärkt att äta upp dem. Speciellt nu på våren smakar ju både nässlor och kirskål mycket bra. Kiskålen kan användas på samma sätt som spenat.
sagani
Hur funkar ogräsättika? Är det någon som testat det på pestskråp, eller det är inte lönt att ens försöka? Det funkar ju för hundarna iaf... smile.gif
Gossen Ruda
Även om du inte vill så är det nog bara Roundup som hjälper mot pestskråpet. Ingen fara för hundarna, inte ens om du sprutar direkt på dom. Hundarna alltså. Då kan nog ättikan vara värre...
sagani
Jupp, jag var o pratade med lokala trädgårdsmästaren här, och han sa också att Roundup är det enda som funkar ordentligt. Så nu väntar jag bara på en dag då det inte blåser (yeah right här i sydöstra skåne... wink.gif ), så jag kan spruta på utan att skada närliggande växter. Vi får se hur jag lyckas unsure.gif
Gossen Ruda
Du kan pensla på lösningen också. Kan vara lite bökigare eftersom man måste hålla emot på undersidan men man slipper ev avdrift.
Eva i Västerås
En god vän till mina föräldrar svampar på ogräsmedel i bladrosetternas mitt.
Man kanske kan köpa en sån där svamp med behållare i skaftet? Camping-/studentdiskborste.
Tror ClasOlsson har dom.
Fast för 50m2 är det kanske tungt.
Cilla
Varning för glyfosatprodukter, särskilt om du har en nyetablerad avenbokshäck på tomten. Jag vet vad som står på RoundUpflaskorna om nedbrytning, att det går att kontrollera med påpensling mm, men jag har i vår varit ute på tre inspektionsjobb där RoundUp dödat och halvdödat häckar och så är det varje år.

Bättre är att fundera på var problemet ligger med de oönskade växterna. Kirskål i en perennrabatt kan ta över och störa perennerna t ex, medan de i en häck eller kring ett träd kan bidra positivt till markskuggning och att hålla jorden levande och se till att det värsta ogräset för nyetablerade vedartade växter inte får snabbt tillträde - gräs. Groblad kommer i torra områden och tål att trampas på, tar man bort dem på en stig får man geggig jord istället, medan de kan bli alltför svulstiga i randen av en rabatt och därmed skugga andra växer.

Små mängder kirskål kan man trötta ut genom att när jorden är lucker dra bort jordstammarna, medan om man vill få bort dem på större områden det är bättre att marktäcka. Många beskriver kirskålen som ett problem och jag strider själv mot den både i en större odling och hemma i trädgården, men det finns flera fördelar med den jämfört med andra ogräs: Den packar inte samman jorden, snarare luckrar upp och den är urgod att äta i sallader och soppor... Höga perenner gör den inte skada, mycket värre är gräs. Rotogräs och kvickrot är det värre med där man vill odla annat, den äter ur jorden så att bara sanden blir kvar och när de blir många packar de samman marken ordentligt.

Marktäckning med kinesisk pressenning, tidningar, geotextilduk, bakrkuk eller annat har jag kommit att använda allt mer och det har i mina marker tagit två år att få bort de oänksade växterna, också de starkare. Vissa bitar har jag bark ovanpå, andra får halm och några helt enkelt vara svarta av duken. Ganska trevligt att gå på, och när man tar bort den är jorden mjäll och fint fuktig och perfekt för odling.

En avenbokshäck skulle jag skydda mot gräs, och ta kirsen med ro. Att lägga en remsa geotextilduk på var sin sida om häckstammarna är bra både för att det förhindrar snabb avdunstning och för att det gör att maskar och anda jordevarelser håller liv också vid ytan. Regn och bevattning går igenom denna duk, men släpper inte in ljus.
Cilla
Jo, du hade nässlor också ja. Ungefär samma blandning osm jag hade på den obrukade jord jag förra året började göra kökskompost av; där växte mest nässlor och kirskål, men i vissa områden också gräs, tistlar, gullrips och lupiner.

Nässlorna använder jag, så jag låter vissa bestånd vara. Bättre gödningsmedel än nässlor i vatten på sommaren finns inte. Men resten måste bort så att man kan röra sig utan skyddskläder. De går lätt att minska genom att man drar bort de låmnga rotdelarna när jorden är lucker, men de är inte lätta att bara med en åtgärd få bort helt. Så jag täcker när jag tycker att jag dragit och rensat färdigt. Det som kommer upp i skarvar od använder jag som gödning och torkar jag och smular ned som krydda i mat.
Gossen Ruda
Skall vi ha en animerad Roundup-diskussion igen Cilla, eller bara lite meningsutbyte. rolleyes.gif

Om buskar och häckar tagit skada så beror det på att man sprutat klantigt och fått avdrift. Medlet tas inte upp av rötterna så den vägen kan det inte kommit. Det tråkiga är att dom växterna man vill ha kvar är generellt sett mycket känsligare än ogräset men det ligger nog i ogräsets natur. Kirskål kräver ofta flera omgångar med Roundup för att försvinna och ibland hjälper inte det heller. Då har man för länge sen tagit död på allt annat i närheten. Fast det kommer igen ganska snart så fort man slutar spruta.

Att ha kirskål under häckar och buskar är nog ingen bra idé. Kirskålen är en storkonkurrent och suger ut jorden för mycket och näringen binds i rötterna. Om man gräver bort kirskålen märker man att inte så mycket växer där sen på ett tag.
sagani
Jag tackar o bockar för alla tips jag fått! thanks.gif Så här har jag gjort nu: behandlat med RoundUp (eller det hette inte RoundUp, utan Rambo - skulle vara ung samma sak) på de värsta bitarna med Pestskråp, nässlor o kirskål. Nära Avenboken (dvs ca en meter ifrån), behandlade jag även där med Rambo, fast försiktigt med en liten stråle riktad direkt på ogräset. Närmre än så vågade jag inte gå, så där har jag helt enkelt använt händerna biggrin.gif
Där nässlorna inte växer så många, har jag antingen klippt ner med gräsklipparen eller dragit upp så mycket av rötterna som jag kunnat.
Låter det bra?! Jag är lite halvnöjd med mig själv, jag är bara så himla rädd om Avenboken unsure.gif
Blåbärsblad
Jag trodde att RoundUp var förbjudet nuförtiden? Men de kanske bara bytte namn whistling.gif Själv så håller jag på att bli GALEN på allt kirskål!!!!!! DE ÄR ÖVERALLT! sos.gif Jag bara drar och drar, vecka ut och vecka in! Någon som känner igen sig? Jag försöker dessutom så en liten ny gräsmatta, men inte... Bara kirskål! Snart ger jag upp!
zaaritha
Det ÄR skitjobbigt! Och att täcka m presenning, t ex., funkar ju bara på mindre område, va´gör man?
Blåbärsblad
Men på en nysådd gräsmatta? Ja herregud, de är fina när de är där man vill ha dem men annars... "suck" thumbdown.gif
Lemonne
Nej, round-up är inte förbjudet. Däremot har patentet gått ut, så fler företag har möjlighet att tillverka samma produkt under samma namn. Det kommer bli billigare med andra ord.

Round-up är inte jordverkande, utan tar enbart ut växten som den får omedelbar kontakt med. Det kan räcka med en droppe på en buske, så dör hela busken. Den enda "miljöfaran" med round-up är i jordbruket, där användandet skapat mutationer som blir round-up-resistenta. Största hotet är i USA där produkten använts i tid och otid. Där riskerar användandet också att utrota vissa växtarter. Frågan om kirskålens rätt att finnas till är ju en helt annan diskussion.

OBS! Hundarna kan bli lite dåliga i magen av round-up smile.gif
Cilla
Det finns många andra miljöfaror med RoundUp, men för den intresserade hänvisar jag till tidigare referenser till forskning, dricksvattentester och annat.

Däremot kan det vara intressant att veta att vuxna träd inte tar upp näring nära stammen. Finrötterna som de tar upp näring, vätska och syre med finns i marken i ytterkanten av kronan och utåt, och mycket ytligare än de flesta föreställer sig, dvs merparten ligger under grässvålen och 30-40 cm nedåt i normal trädgårdsmark. Finns ett hinder som berg, hus, väg i någon av denna del så finns ännu större andel näringsupptagning där marken är fri. I fritt läge brukar man säga att 80% av näringsupptagningen finns från dropplinjen, dvs kronans ytterkant, och ut.

Det är alltså området från trädets yttre krona och ut, som man ska skydda om man är rädd om sitt träd. Ju äldre trädet är, desto längre ut går rotsystemets näringsupptagande delar.

Och jag vet... Detta skriver ingen RamboBambo eller RoundUppigupp-producent i sin reklam över hur och var medlen ska undvikas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon