nattsvanen
28-04-2007, 11:23
Hej!
Jag hittade den här blomman förra sommaren på en övergiven trädgårdstomt strax söder om Sundsvall. Tyckte den var fantastiskt vacker och tog hem och planterade. Den ville aldrig ta sig ordentligt utan ramlade ihop. Jag klippte ner den, men i ¨år har den kommit upp igen och blommar redan. Den har otroligt vackra klockor som blommor. Förra året när jag klippte ner den så var den ca 1m hög och såg ut som en buske. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för något.
MVH
Nattsvanen
[attachment=1785:okänd_blomma_001.jpg]
Blomstertanten
28-04-2007, 11:34
Det är en dårört (Scopolia carniolica) !
Bland annat
här kan du läsa om dårörten
Ja, bladen såg ut som på Vallörten. Vackra blommor men oj vad de sprider sig och tar över i trädgården.
vet inte om Dårörten sprider sig likadant men ha uppsikt på det.
kerstin z5-6
28-04-2007, 14:27
De är inte släkt alls och dårörten sprider sig inte -däremot blir själva ruggen tillslut mycket stor -ca 1m i omkrets-en underbar och lite ovanlig vårblomma -ganska giftig därav namnet
dårörten fanns i min trädgård när jag flyttade hit, den kommer igång tidigt på våren så här är den väl en dm. redan å skiter fullständigt i att det är minus ute. den står bakom en ganske tät syrenbuske så den har skugga nästför hela dagen, men ändå rätt ljust.
tror ni att den skulle kunna trivas i typ ett woodland?
den har ju inte fått någon skötsel på många år där den står så jag utgår från att den tål lite sur jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.