Full version: Id-hjälp med gul ros
Lile
Kan detta vara en pimpinell...? någon nämnde nåt om persisk gulros men hm, njäe?
Har kollat runt på nätet men är osäker vad det kan vara, har någon nåt annat förslag?
Busken är ganska gles och hög, växer rakt.
Bortse från ogräset flirting.gif

Gul ros (persisk?)

[attachment=1789:gul_ros.jpg]
kerstin z5-6
är genarna blankt kastanjebruna och växtsättet rakt upp som på bilden gissar jag med R.foetida Persisk gulros
När blommar den
Lile
vi flyttade hit i juli förra sommaren, har för mig att den började blomma sent.. augusti kanske?
grenarna (eller "stammarna") är väldigt tunna och smala
Bor i zon 5 förresten.
kerstin z5-6
Fota gren taggar + blad
Lile
Här kommer en bild..

[attachment=1837:bilden11.jpg]

Och en till..

[attachment=1838:grenar.jpg]

"stammen" längst ned..

[attachment=1839:stammis.jpg]
kerstin z5-6
Den är väldigt likt persisk Gulros men en som ligger bättre till just nu är
Harrisons yellow
tillhör gruppen foetida, blommar medeltidigt dvs slutet juni/juli beroende på zon , frisk tålig buskros

Jag kan även tänka mej att det kan vara Rosa Hugonis flore pleno

Fota blomman när den kommer -även blommans "baksida " och ev nypon -så kan vi nog slå fast vilken det är
Lile
jajemen det ska jag göra. Tack för all hjälp thanks.gif
Lile
Här kommer rosen i "blom" .. otroligt mycket knoppar i år jämfört med förra året.
Den har en väldigt söt och speciell doft, fast alla gula rosor kanske doftar så?
Hoppas det går att fastställa vad det är för sort! (Så att jag kan ta hand om den bättre!)

[attachment=4863:hela_rosen.JPG]

[attachment=4864:knoppar.JPG]

[attachment=4865:gul_ros_1.JPG]

[attachment=4866:gul_ros_baksida.JPG]

[attachment=4867:gula_rosor.JPG]

renate
Jag tror på Persian yellow,persisk gulros.Min blommade bara med två blommor i år efter fjolårets rika blomning.De blommar i juni
[attachment=4881:Persian_Yellow.JPG]
kerstin z5-6
Persian yellow jo -den är det ganska säkert-de växer lite knasigt först men brukar bättra sig under åren ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon