Full version: Solros?
sagani
Hej!
Jag har aldrig sått solrosor i hela mitt liv, men någon gång ska ju vara den första smile.gif
Tanken var att direktså dem där ute, bor i zon 1. Har läst på forumet här, och förstått att de inte fixar frost, så jag bara undrar när det är lagom att plantera dem? Har ingen lust att ha dem inne, utan de ska planteras utomhus, i söderläge, i lä. Låter det som en bra idé? Men när?! Bor i sydöstra skåne. Tacksam för lite hjälp till en stackars novis duh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan så dem nu utomhus i zon 1, direktsådda solrosor är tåligare än bortskämda inomhusodlade plantor.
sagani
Kanon, då ger vi det ett försök imorrn smile.gif Tack för hjälpen biggrin.gif
ingrid fuxwall
Ett annat tips är att du sår dem ute, men i kruka och placerar ut dem där de ska vara först då de grott.

Bara ett tips
SaW
Kan det verkligen stämma som sas tidigare att solrosor inte tål frost? Eller varierar det mellan olika sorter? Jag kan ju i vart fall konstatera att de solrosgroddar vinterns fågelfrön orsakat i gräsmattan inte verkar ha några som helst problem med att det är frost.
Har lagt en del tid på att rycka upp dem efter hand som de dyker upp nämligen. Solrosor är fina, men inte mitt i gräsmattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon