Värt ett försök, fastän detta kanske inte e rätt forum o fråga på.
Har en lampa (liten spotlight).
Den kom med en 25W:s glödlampa. Bytte ut den mot en reflektorglödlampa, 25W och glödlampan började ryka då ja satt den i användning!
Vad är det för fel?
Den första glödlampan är 230V medan reflektorglödlampan är 240V... Är lampan måtro bara anpassad för 230V?
anna_rispan
28-04-2007, 12:07
Hej!
Står det inte på armaturen vad den tål för V? Det låter ju logiskt det du säger.
Blomstertanten
28-04-2007, 16:24
För det första så är inte glödlampor elektronik !
En 25 watts reflektorlampa har nog högre effekt (tror det heter effekt

) än en vanlig grlödlampa tror jag.
Det blir alltså för varmt för armaturen. Det ska sitta märkning på armaturen vilken lampa och vilken styrka den är gjord att klara.
står "refl. lamp - 0,5" på armaturen.
Står också att den är för max 40 watt.
Men nu är det inte så att armaturen blir varm... reflektorlampa började ryka de 10 sekunder jag hade på den.
Däremot blir den skitvarm då jag har den där vanliga glödlampan i den (som inte ryker).
Den e lite skum annars också, för det blinkar till i TV:n då ja stänger av den (fastän de inte ens är i samma skarvsladd).
gammelnalle
29-04-2007, 19:13
Är det lampan som börjar ryka? isåfall misstänker jag att du har fettfläckar på lampan. (Fingeravtryck räcker!!)
och precis som du skrev så blir armaturen varm när du har en "vanlig" lampa i. En reflektorlampa blir "bara" het på framsidan...
ditt spektakel med teven tarvar nog en närmare undersökning...
b
uh... ja jag tog ju i glödlampan då ja tog ur den ur förpackningen o skruvade i den... kanske vågar ja prova en gång till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.