Full version: 2 igelkottar!
malin72
tyvärr har jag ju ingen kamera -cry-.gif men igår natt när jag skulle ropa in katterna (ja jag har dom ute) så såg jag den ena hoppa och studsa i bland några buskar ohmy.gif
när han gick in så fortsatte det att prassla bland löven och jag satte mig på huk....
då kikar en stor igelkott fram...jätte söt,kikade lurigt på mig,när jag reste mig upp så såg jag en stor sten på parkeringen vid sidan så jag gick dit...
till min förvåning så andades stenen blink.gif .....jag satte mig igen och pratade lite fösiktigt med stenen whist.gif
jag var orolig att katten skadat den så att den låg och var skadad(vad skulle jag ha gjort då)??????
men efter en stund kom huvudet fram och den vände och vred lite och kikade på mig smile.gif den låg stilla en stund sen reste den sig upp och tittade på mig ...så söt blush.gif sen sprang den iväg till löven där den andra var..jag antar att dom var ett par wub.gif

men frågan är nu...jag kan ju inget om dessa varelser g.gif spelar dom döda när dom är rädda eller vad pysslade den med tro....var den i chocktillstånd eller vad....den hade ju liksom rullar in huvudet och gömt sig

vart dom är nu vet jag inte man antar att dom bor i närheten smile.gif
anna_rispan
Vad gulligt med igelkottar. Vi såg två stycken på gårdens sandlåda. De gick runt runt o fräste. Morgonen efter såg vi att de hade trampat över hela sandytan i o runt själva sandlådan. Många steg för dem den antten blev det.

Igelkottra rullar ihop sig för att skydda sig. Alla taggar utåt som det heter.
zaaritha
Antar att det är parningstid?
malin72
jo just det jag så klart att den rullar ihop sig och visar taggarna slap.gif men den låg ju ett bra tag så jag trodde den var skadad....
och jo parnings tid är det väl nu så vart dom nu bor så kommer det kanske smått snart då giggle.gif

håller igelkottar ihop förresten confused.gif
zaaritha
Nix, de parar sej "bara" o se´n får honan(som vanligt) ta hand om ungarna! thumbdown.gif
Vi har haft turen att få kullar i 3-4 år, mamman brukar komma fram till huset m ungarna.
Kanske för att vi matar m kattmat, så försörjningsbördan minskar för mamma igelkott? happy.gif
Orcus
Vi hade 3st igelkottar på våran gård häromkvällen, det var 2st som bråkade hela tiden och den 3e låg orörlig och ihoprullad hela tiden. Troligen så var det två hanar och en hona, kvällen efter så var de bara två stycken kvar så någon av hanarna fick nog ge sig efter den kvällslånga fighten.
malin72
i år hade jag kameran yahoo.gif men vad dom håll på....ett utav grannbarnen ropoade på mig igår kväll och sa att han hade 2 igelkottar på sin tomt, hämtade kameran och gick dit...först trodde jag den ena höll på att dö unsure.gif den lät så konstigt (blandning mellan fnysningar och andnöd dunno.gif ) medans den andra gick runt runt runt...den ena som jag tror var honon låg ner och hanen gick runt om henne, tror jag iallaflall smile.gif
[attachment=17435:april49.jpg] här går jag runt runt runt
[attachment=17436:april51.jpg] testar och nosa lite då tongue.gif
[attachment=17437:april50.jpg] hm ska prova mig fram kanske...
[attachment=17438:april52.jpg] nä nu blir jag lite blyger...har ju åskådare blush.gif shy.gif
[attachment=17439:april54.jpg] och vad hon gör...ja spelar död eller så mår hon dåligt crying.gif
[attachment=17440:april53.jpg] men ska ni stå där länge till eller???

ja dom var ju så söta..hanen kom fram till mig när jag satt där och honan fortsatte ligga så där konstigt, när vi backade från dom så gick han fram till henne och hon rullade runt igen och fortsatte med sitt läte unsure.gif
jag antar att det är parnings tid nu så..men det är lite skojj för vi har ju under några år nu sett 2 st tillsammans och dom ska ju inte hålla ihop...men dom går och sover tillsammans och visar sig framme wub.gif

visst ja tänk på att kolla lite extra under era egna brasor imorgon kväll så att dom inte gjort bo där under!!!!!!
Lars-Olof Arvids
Vilka fina och intressanta bilder Malin! Helt klart är det parning på gång, för igelkotthanen uppvakter sin hona just genom att gå runt, runt henne hur många gånger som helst. Är honan ovillig kan hon förstås fräsa och fnysa, men det är säkert ingen fara med henne. Du kan alltså se fram emot igelkottungar i sommar - och vi mot bilder på dem. wub.gif

Och som sagt, kolla ordentligt under valborgsmässoeldarna innan ni tänder dem!!!

Olle
malin72
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-04-2008, 09:35) *
Vilka fina och intressanta bilder Malin! Helt klart är det parning på gång, för igelkotthanen uppvakter sin hona just genom att gå runt, runt henne hur många gånger som helst. Är honan ovillig kan hon förstås fräsa och fnysa, men det är säkert ingen fara med henne. Du kan alltså se fram emot igelkottungar i sommar - och vi mot bilder på dem. wub.gif

Och som sagt, kolla ordentligt under valborgsmässoeldarna innan ni tänder dem!!!

Olle

tack tack och jo visst ska det fotas om jag ser ungarna håller tummarna för det smile.gif om dom lyckades igår när kan man vänta sig att honan föder?? hur länge är dom dräktiga?
Rosmarin
åååh vilka underbara bilder Malin!

Vi var också med igelkott för två år sedan. Vi har hönor och han bodde hos dem!!! Vi hittade honom flera gånger hoprullad i deras halm sovande när vi gick ut tidigt på morgonen. Han var jätterolig när han klängde upp på deras vattenbaljas kant för att dricka!

Tyvärr så försvann han sedan, han kanske flyttade till någon annan eller så ... vi bor vid en väg så det kan ju hända olyckor dessvärre...

Jag skulle gärna vilja "ha" en igelkott boende igen. Dels för att de är så gulliga, och dels eftersom de äter mördarsniglar. Sniglarnas naturliga fiende nummer ett...
Lars-Olof Arvids
CITAT (malin72 @ 29-04-2008, 08:39) *

tack tack och jo visst ska det fotas om jag ser ungarna håller tummarna för det smile.gif om dom lyckades igår när kan man vänta sig att honan föder?? hur länge är dom dräktiga?

Igelkottar är dräktiga i ca fem veckor, så ungarna kommer att födas i början av juni. Sedan tar det ca tre veckor innan de vågar sig ut ur boet, men de håller sig till mamman i flera veckor till. Ibland får honan också en andra kull, oftast i september.

Olle
malin72
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-04-2008, 10:54) *
Igelkottar är dräktiga i ca fem veckor, så ungarna kommer att födas i början av juni. Sedan tar det ca tre veckor innan de vågar sig ut ur boet, men de håller sig till mamman i flera veckor till. Ibland får honan också en andra kull, oftast i september.

Olle

tack vad bra då vet jag när jag ska börja hålla koll tummenupp.gif

CITAT (Rosmarin @ 29-04-2008, 10:00) *
åååh vilka underbara bilder Malin!

Jag skulle gärna vilja "ha" en igelkott boende igen. Dels för att de är så gulliga, och dels eftersom de äter mördarsniglar. Sniglarnas naturliga fiende nummer ett...

tack tack ja men vad bra då håller dom kanske sniglarna borta då ninja.gif laugh.gif
Rosmarin
CITAT (malin72 @ 29-04-2008, 11:48) *
tack tack ja men vad bra då håller dom kanske sniglarna borta då ninja.gif laugh.gif [/color]

Ja visst är naturen fantastisk om man bara låter den fungera så som det var tänkt från början!!!
Fågelvägen
bravo.gif thanks.gif för bilderna! Hoppas allt går bra med igelkottarna. De lär älska kattmat, men det traditionella mjölkfatet påstås vara alldeles fel diet. När man träffar de små igelkottsbarnen i början av sommaren är deras taggar alldeles mjuka.

Kanske traktens barn kunde sätta upp stora varningsskyltar vid vägarna så folk kör försiktigt? tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Fågelvägen @ 30-04-2008, 11:02) *
bravo.gif De lär älska kattmat, men det traditionella mjölkfatet påstås vara alldeles fel diet.

Kanske traktens barn kunde sätta upp stora varningsskyltar vid vägarna så folk kör försiktigt? tummenupp.gif

De ÄÄÄLSKAR kattmat! ¨Både blötfoder och torrfoder. Att utfodra dem med detta är ett mycket bra sätt att få dem att trivas, bo kvar och ta hand om sniglarna. (Om man ger dem torrfoder måste de ha tillgång till vatten också) "Hönsfoder" dvs matrester var också mycket omtyckt som sagt.

tummenupp.gif Vilken god idé att sätta upp varningsskyltar. Kunde verkligen behövas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon