Full version: hjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan

snälla nån jag behöver verkligen jätte hjälp , hittade små f*nskap till larver som satt o kalasade på alla mina rosor har inte haft problem innan med sånt här och tror att det kan vara nån av dom nya rosorna som har fört med det och sen har det spritt sig . och alla verkligen alla mina rosor har håliga och miss bildade blad och i varje blad sitter där små små larver dom vävar typ in sig och plus skiter dom en j'vla massa, hela rosen är svart prickig

här kommer bilder på idioterna

och som ni förstår vill jag utrota detta så fort som möjlighet så hjälp mig vad är det för nåt? och hur får jag veck det ?

Alexander-VG-zon3
är det sånna spinnare larver eller va dom heter -cry-.gif crying.gif crying.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det ser ut att vara främst skotten som drabbas så jag säger rosenskottstekel, dessa trodde jag alla hade varje vår, jag nyper av de drabbade skotten och mosar dem under klacken på träskon.
Alexander-VG-zon3
det är på hela rosen , men lever inte rosenskottstekel inne i rosen typ underbarken å så ? för dom här larverna lever på bladen typ dom har rullat ihop bladen sen öppnar man så är dom där inne .
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan även vara liten rosenbladstekel, brukar ofta inte dyka upp här förren framåt juni även denna mosar jag med klacken på träskon.
Plain
Såna här?

Blad vecklar larv har jag skrivit i mitt bildalbum - det kan jag inte kommit på själv, måste frågat här förut smile.gif

Mvh

David
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-04-2007, 19:43) *
Det kan även vara liten rosenbladstekel, brukar ofta inte dyka upp här förren framåt juni även denna mosar jag med klacken på träskon.

hmm tidsmässigt så är den väldigt tidig om du säger den komme i juni , tar du bladen eller bara larven å mosar ?

CITAT (Plain @ 28-04-2007, 19:43) *
Såna här?

Blad vecklar larv har jag skrivit i mitt bildalbum - det kan jag inte kommit på själv, måste frågat här förut smile.gif

Mvh

David

hur ser larverna ut ?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar nypa av hela bladet med larver, jag bor dock i zon 2 Stockholmstrakten och med tanke på de varma perioderna vi haft är det inte otroligt om de dyker upp såpass tidigt i zon 1..
Alexander-VG-zon3
har sprayat upp en hel burk med ROS1 , men ja jag vet inte om det hjälper så värst bra . får prova å göra som du säger å mosa ihjäl dom tar kanske en tid för det är jätte många larver och sen ca 17rosor att plocka på

hur blir det med rosen om jag rycker veck bladen ?
kerstin z5-6
Nya blad kommer -och de blommar som vanligt -bäst är att rycka klämma larverna --plocka blad- nu
angreppen lugnar sig snart
Alexander-VG-zon3
tack alla för svar , hur gör jag för att förhindra detta till nästa år ?
kerstin z5-6
HÄR finns en del tips !

Problemet är en liten insekt! Man ser de ihoprullade bladen i maj och i en del av dessa blad har det lagts ägg i, dock ej alla. (Insekten testar blad mha något ämne som får bladen att rulla ihop sig - vissa lägger honan ägg i). Larverna övervintrar i kokonger i jorden och i maj kommer insekterna upp för att lägga ägg i bladen osv. Man kan testa ngt pyretrummedel samt att "krafsa" ordentligt i jorden runt rosorna på sensommaren och hösten för att förstöra kokongerna-sägs även i samma lista ..

du ffår testa med pyrex som du vattnar ut .. ros 1 är dyrt och ganska verkningslöst ..och som sagt -problemet är övergående och inte så farligt för rosen
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2007, 22:35) *
HÄR finns en del tips !

Problemet är en liten insekt! Man ser de ihoprullade bladen i maj och i en del av dessa blad har det lagts ägg i, dock ej alla. (Insekten testar blad mha något ämne som får bladen att rulla ihop sig - vissa lägger honan ägg i). Larverna övervintrar i kokonger i jorden och i maj kommer insekterna upp för att lägga ägg i bladen osv. Man kan testa ngt pyretrummedel samt att "krafsa" ordentligt i jorden runt rosorna på sensommaren och hösten för att förstöra kokongerna-sägs även i samma lista ..

du ffår testa med pyrex som du vattnar ut .. ros 1 är dyrt och ganska verkningslöst ..och som sagt -problemet är övergående och inte så farligt för rosen

den såg att att trivas , men det kanske blir en försening i utvecklingen ? eller det blir det inte ?
Cilla
Ju mer jag försökt läsa på om de här steklarna, vecklarna och andra som äter på rosblad, desto svårare får jag att diagnosticera vilken det är. Men ett är säkert - har man rosor, har man mindre eller mer av dessa. Vill man utrota dem gör man bäst i att ta bort rosen, naturen fungerar inte så att det går att spraya bort delar av den... I juni när larvuschlingarna lägger av så har man löss.

Men det är inte så farligt som det ser ut. Rosornas första bladomgångar kan ätas upp, men om man har god jord och vattnar så kommer de igen efter larvperioden. Förra och förrförra året hade jag och alla grannar invasion av allsköns rosbladsätande varelser. Det blev inte många blad kvar under första bladsäsongen, men det blev tillräckligt många senare för att de flesta rosor skulle orka blomma ungefär som vanligt. I år har vi nästan inte en enda larv hittills. Detta är något som kommer och går.

Jag tar mig en runda på kvällarna och klämmer på bladknippen som är lite ihoprullade. Då dödar man larven och rosen får samtidigt hålla bladen kvar, även om de är lite buckliga. I början är det superäckligt, men jag vande mig också utan handskar till slut. Problemet med växtgifterna man sprayar på är att de oftast inte är tillräckligt starka för larver, och att de samtidigt avskräcker de man senare har mycket nytta av - de som äter bladlöss.
lisan
jag har också fått nåt skit på min Ingrid Bergman,det är pyttesmå saker, bara nån millimeter stora,men det är många av dom. Jag trodde först bladen hade frusit,men när jag tittade närmare såg jag dom -fear-.gif vad det nu är för elände. angry.gif
Kajsa
Kanske rosenstritar, titta på denna sida från Svenska Rosensällskapet Skadedjur
lisan
Du har nog rätt Kajsa, jag har tittat och det stämmer bra tummenupp.gif Ska ut och angripa odjuren idag.Tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon