Full version: Mandelträd
jegi
Jag planterade ett nektarinträd ifjol på friland och om det överlevde så skulle jag gå vidare med ett mandelträd.
I varje fall överlevde nektarinen, även om några grenar strök med, det blev t o m 2 blommor. Det var dessutom planterat sent på säsongen och fick dålig avmognad, vilket jag tror beror på att vi hade sommar till slutet på oktober och sedan vinter direkt på det.
Nu har så mitt mandelträd kommit, det blev en rese på 3,5 meter. Dessvärre blev det amygdalus, men det är ju lite härdigare så det blir ingen reklamation.

Nu gäller det att hitta ett riktigt bra läge, jag tänkte inte ha det mot en södervägg, vi får se.

Ludvig Johansson
Heja Jegi! Friskt vågat hälften vunnet.

Ärligt talat tror jag att det där med härdighetsangivelser bara är ett sätt för skåningarna och öfolket att hålla alla kula växter för sig själva. I Gävle brukar ni väl få hysteriskt mycket snö också? Bra vinterskydd.
Anna!
Mandel låter skoj! Jag funderar på om det går att så på egen hand. Hittade färska mandlar i en affär i Linköping förra veckan och funderar på om man kan sätta ett par såna? De var liksom ludna och gröna. Någon som har erfarenhet att så egen mandel?

Lycka till med ditt träd!
KURT
CITAT (Anna! @ 30-04-2007, 08:32) *
Mandel låter skoj! Jag funderar på om det går att så på egen hand. Hittade färska mandlar i en affär i Linköping förra veckan och funderar på om man kan sätta ett par såna? De var liksom ludna och gröna. Någon som har erfarenhet att så egen mandel?

Lycka till med ditt träd!

Jag vet inte ens om de behöver vara färska. Men precis som alla andra prunus så bör de ha en köldperiod:

Seed Germination Database
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon