wonderboy

Sydväst om mitt hus ligger gräsmatta som är ganska smal. På bredaste stället är den ca 4 m bred och på smalaste 1 m. Här trampas omkring rätt rejält av familj och vänner. Förra året märkte jag hur denna del av gräsmattan knappt växte någonting. Jag har inte heller problem med ogräs i mattan. Jag luftade med hjälp av grep och lite dress i augusti men utan något märkbart resultat. Resten av gräsmattorna runt huset växer hyfsat. Jag toppdressar varje vår och "Strollar" maj, juni och juli.

Bör jag vertikalskära? Bör jag göra något annat? Gräsmattan har börjat få lite liv i sig igen, förutom just denna del. Det ser ut som att det kommer nytt gräs men det blir litet, tunt och ljusare grönt än resten av gräsmattan. Hjälp!
anna_rispan
Är det slitskador som kommer av att ni går där varje dag kankse flera gånger om dagen så kankse det kan vara så. Eller att du byter till stenplattor? Eller grus precis där?
wonderboy
Tack för svaret!

Dock vill jag inte ge upp om en gräsmatta där - ännu i alla fall. Någon annan som har lite råd att ge? Kan det vara värt att vertikalskära och sedan toppdressa?
Anma
Gödsla! Se sedan till att man inte går där lika mycket förän gräset är friskt och starkt.
wonderboy

Tack, Annma!

Nu har jag bestämt mig! Jag har varit och köpt en herrans massa toppdress och i morgon hämtar jag den hyrda vertikalskäraren. Sen skall HELA gräsmattan få sig en rejäl omgång! Gräset får inte vara grönare hos grannen!

Det blir gångförbud på mattan efter detta! Som tur är skall vi åka en sväng till Österlen från helgen och en vecka framåt så då får mattan vila.

I Skåne skall jag passa på att besöka Cedergrens (inköp av rosor och klematis), Lilla Fiskaregatans butik, Åbergs Handelsträdgård och Tågarps Plantskola. Underbart, utom för plånböken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon