|
wonderboy
28-04-2007, 16:29
Hej!
Har en massa Agapanthus i olika storlekar jag odlat från knölar. Sen en flytt för 4 år sedan har de nästan inte blommat alls och om någon gör det så inträffar blomningen i maj- senast juni.
Jag planterar inte om dem i onödan, ger dem inte en massa näring.
Läste i en reklambroschyr om att man skulle vattna dem sparsamt tills dess att de visar knoppar. Hur sparsamt är det? När knopp syns skulle man försiktigt tillföra dem näring.
Jag frågade också trädgårdsmästaren på en plantskola i Skåne-Tranås, som hade fantastiska exemplar av växten till försäljning, om hur han gjorde. Han sa att det vanligaste var att man "skötte om dem för mycket". Han avrådde egentligen från att ge dem näring överhuvudtaget förrän blomningen var igång och då "aboslut inte blåkorn, hellre då en smula Chrysan".
Problemet är dock att jag fruktar att ingen knopp kommer att visa sig i år heller (förutom i en av krukorna där den första redan är på gång).
Är det vinterförvaringen (för varmt/ ljust)? För mycket vatten nu på vår-sommar? Jag brukar smyga på ett tunt lager ny jord varje vår, i den mån det går. De står ute sedan ett par dagar tillbaka, på vagn ifall frosten hotar.
Tacksam för hjälp!
Alexander-VG-zon3
28-04-2007, 16:45
var bor du ? i zon 1-2 (3) är dom perenner och kan planteras ute . hur har du dom på vintern ?
dom måste nå en viss ålder för att blomma och jag ger mina kogödsel och rikligt med vatten på sommaren
mamamaggan
28-04-2007, 16:50
Vet inte så mycket om hur du ska vattna eller göda men tänkte ge dig andra tips.
Agapanthusen växer ju hejvilt i Sydafrika där jag var i januari. Då var den nästan överblommad. Den växte både i mer ordnade rabatter och vid vägkanten. Vid vägkanten såg jorden ut att vara rätt så sandig och därmed kanske inte så näringsrik eller fuktig. Temperaturen höll sig kring c:a 25 grader dagtid och nästan lika varmt nattetid. Det var ingen hög luftfuktighet där vi var men vet inte vad som är maximalt för den.
På vintern blev det sällan under 12-15 plusgrader sa man så då borde den vilja ha det under viloperioden.
Alexander-VG-zon3
28-04-2007, 17:01
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2007, 17:50)  Vet inte så mycket om hur du ska vattna eller göda men tänkte ge dig andra tips.
Agapanthusen växer ju hejvilt i Sydafrika där jag var i januari. Då var den nästan överblommad. Den växte både i mer ordnade rabatter och vid vägkanten. Vid vägkanten såg jorden ut att vara rätt så sandig och därmed kanske inte så näringsrik eller fuktig. Temperaturen höll sig kring c:a 25 grader dagtid och nästan lika varmt nattetid. Det var ingen hög luftfuktighet där vi var men vet inte vad som är maximalt för den.
På vintern blev det sällan under 12-15 plusgrader sa man så då borde den vilja ha det under viloperioden. var var ni för nånstanns i sydafrika ?
mamamaggan
28-04-2007, 18:26
Kapstaden först och sedan var vi på flera ställen efter sydkusten och hamnade till slut c:a 100 mil från Kapstaden. Överallt växte det agapanthus , både blå och vita.
Alexander-VG-zon3
28-04-2007, 18:32
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2007, 19:26)  Kapstaden först och sedan var vi på flera ställen efter sydkusten och hamnade till slut c:a 100 mil från Kapstaden. Överallt växte det agapanthus , både blå och vita. åhh låter trevligt , har du bilder ?
mamamaggan
28-04-2007, 18:37
Jo men inte tillgängliga just nu.
Kanske skulle ta och lägga upp ett album här. Hmmmm.
Alexander-VG-zon3
28-04-2007, 18:38
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2007, 19:37)  Jo men inte tillgängliga just nu.
Kanske skulle ta och lägga upp ett album här. Hmmmm. jag skulle gärna vilja se , spännande å intressant att se hur det såg ut där
mamamaggan
28-04-2007, 19:04
Det är ett ställe som jag är övertygad om att du skulle gilla. Massor med fina blommor och träd. Och otroligt trevliga männsikor av alla kulörer.
Alexander-VG-zon3
28-04-2007, 19:09
tror säkert att jag skulle gilla det , gillar Afrika deras natur å så , har själv varit i Gambia och där va trevligt .
hoppas man kanske får se lite bilder ?!
Mina blommar varje år och inte vet jag vad det beror på men så här gör jag med mina både de blå och de vita Tar fram dem från garaget i mars där de stått frostfritt mörkt och torrt hela vintern skulle tro temp ligger på ett par +grader bara. Tar som sagt fram dem och ställer dem i källarförrådet ca 8-12 grader och extraljus rensar bort alla vissna blad och börjar vattna upp dem lite försiktigt. Det dröjer inte länge innan bladen börjar spira fram. Flyttar sedan ut dem i uterummet på stugan där står de ett bra tag och sedan vidare ut på altanen. Vattnar väl med måtta och göder dem lite då och då. De blommar snällt alla 6 varje sommar sedan får de stå där till slutet av sept eller början okt då åker de in i mörka garaget igen tills nästa mars. Plantera om gör jag bara när de nästan är på gång att spränga krukan andra år toppar jag bara med lite ny jord över
Alexander-VG-zon3
28-04-2007, 19:47
ett tips är att man planterar dom i marken å då får man prakt exemplar
Ja det kan jag iofs hålla med om även om det låter lite tokigt eftersom de ju inte tycker om omplantering Men ett antal satte jag i en rabatt varje vår och de blommade troget tog upp dem på hösten och krukade dem och in i garaget igen Det blev ju två omplanteringar per år men de blommade trots det varje år
Blomstersmurfen
29-04-2007, 04:50
Vill bara påminna om att det finns flera olika typer av Agapanthus, både den vanliga som vissnar ner när ljuset försvinner, vilar och startar på nytt när ljuset kommer tillbaka. Den kan jag tänka mig kan klara sig ute i mildare zoner.
Men det finns en till som behåller bladen hela vintern, och den skulle definitivt inte klara sig ute.
Har själv båda sorterna. Blommorna står sig lite längre på den som behåller bladen, och är lite vackrare i färgen också, tycker jag. Får se om jag lyckas ladda upp något foto.
vickeva
29-04-2007, 08:25
CITAT (Blomstersmurfen @ 29-04-2007, 05:50)  Vill bara påminna om att det finns flera olika typer av Agapanthus, både den vanliga som vissnar ner när ljuset försvinner, vilar och startar på nytt när ljuset kommer tillbaka. Den kan jag tänka mig kan klara sig ute i mildare zoner.
Men det finns en till som behåller bladen hela vintern, och den skulle definitivt inte klara sig ute.
Har själv båda sorterna. Blommorna står sig lite längre på den som behåller bladen, och är lite vackrare i färgen också, tycker jag. Får se om jag lyckas ladda upp något foto. Aha, det förklarar en del. Jag har sådana som inte vissnar ner, och skötselråden på agapanthus stämmer liksom aldrig för mig... Någon som har skötsleråd för min variant?
wonderboy
29-04-2007, 10:18
CITAT (vickeva @ 29-04-2007, 09:25)  Aha, det förklarar en del. Jag har sådana som inte vissnar ner, och skötselråden på agapanthus stämmer liksom aldrig för mig... Någon som har skötsleråd för min variant? Samma här! Mina har aldrig vissnat ner, även om en del blad gulnar och faller av. Jag glömde också zonangivelse. Jag bor i Göta-älvdalen 3 mil norr om Gbg, alltså zon 2. Dock bor jag vindutsatt uppe på berget ovanför älven, alltså zon 3. Samtidigt har jag i min trädgård både säckbuske, skäggbuske, två frilandshibiskusar, montbretia, två blåregn, tulpanträd och en del andra zon 1-växter som klarat allt ifrån en till 4 vintrar. Någon svarade dock att de vinterförvarar mörkt i bara några plusgrader. Min vinterförvaring är tyvärr varmare, 8 - 14 grader. Bör jag täcka över plantorna så att de får mindre ljus vintertid?
Alexander-VG-zon3
29-04-2007, 11:23
CITAT (Blomstersmurfen @ 29-04-2007, 05:50)  Vill bara påminna om att det finns flera olika typer av Agapanthus, både den vanliga som vissnar ner när ljuset försvinner, vilar och startar på nytt när ljuset kommer tillbaka. Den kan jag tänka mig kan klara sig ute i mildare zoner.
Har själv båda sorterna. Blommorna står sig lite längre på den som behåller bladen, och är lite vackrare i färgen också, tycker jag. Får se om jag lyckas ladda upp något foto. snön skyddar och dom flesta klara runt -12c -17c , finns två sorter som bara klara -6c -3c dock inte så vanliga i Sverige , dom som säljs på plantskolor är oftast dom sorter som lätt klara sig upp till zon 2 även 3 . och även har man dom varmt under vinter typ över +10c så är dom vintergröna . Agapanthus africanus Agapanthus praecox Agapanthus orientalis Agapanthus campanulatus kan alla dom här klara sig fint i zon 1 och även 2 och med 3 med vintertäckning , även då dom ligger under snö som skyddar dom och även ni som läser allt om trädgård där kan man läsa om två personer som haft Agapanthus på friland den ena i zon 3 och den ena i zon 2 , den andre hade haft sina i 15-10år ( om jag kommer ihåg rätt ) och där va även bilder på fina praktexemplar , hon i zon 3 ( tror det va en hon om jag kommer ihåg rätt ) men hon i zon 3 gav dom visserligen mer skydd tillägg nu när vintrarna blir mildare plus snö så borde dom klara sig ännu bättre och man planterar den givetvis i full sol = en zon varmare .
Blomstersmurfen
30-04-2007, 04:44
Vet tyvärr inte det exakta namnet på Agapanthusen jag har som behåller bladen över vintern.
Själv vinterförvarar jag den i ett uterum utan extraljus som håller ca 8 grader på vintrarna (eller mer om det är varmare ute förstås). Mycket sparsam vattning, och då vissnar en del blad (kanske 1/3 av de äldsta bladen "offrar" den). Sen när vårsolen kommer tillbaka ökar jag vattningen, och det blir väldigt varmt i uterummet (jag försöker vädra så ofta jag kan, men ibland är det 30 grader ändå). Göder varje gång när den tar fart i solen och värmen.
Den andra agapanthusen tappar alla sina blad trots att den övervintras på samma sätt, och har nu 15 cm blad ungefär. Tänker prova att plantera den ute i rabatten och lämna den där i höst (utrymmesproblem vintertid). Kamelian klarade sig ju på samma ställe i vintras, fast agapanthusarna sätter jag förstås i soligare läge, men lika skyddat. Hoppas att det funkar!
Maggan H
30-04-2007, 08:56
Givetvis köpte jag rötter av Agaphantus på Älvsjömässan, visste inte att det fanns olika sorters sådana.  Någon som vet vilken sort de sålde där?  De stod utanför i korridoren mellan hallarna och sålde. Jag köpte både vit o blå.
Blomstersmurfen
01-05-2007, 04:30
Oj då!
"Den andra agapanthusen tappar alla sina blad trots att den övervintras på samma sätt, och har nu 15 cm blad ungefär. " gäller visst inte längre, drygt 30 cm när jag tittade på den nyss. Full fart, får nog flytta ut snart.
Alexander-VG-zon3
01-05-2007, 12:25
CITAT (Blomstersmurfen @ 01-05-2007, 05:30)  Oj då!
"Den andra agapanthusen tappar alla sina blad trots att den övervintras på samma sätt, och har nu 15 cm blad ungefär. " gäller visst inte längre, drygt 30 cm när jag tittade på den nyss. Full fart, får nog flytta ut snart. den som är vintergrön då är nog dom som bara klarar -3c -6c eller va det var dock va dom två sorterna ovanliga att hitta hos oss , men i söder läge i zon1 ute så skulle även -6c plantan klara sig . säkert du inte hittar det latinska på din ??
Blomstersmurfen
02-05-2007, 06:10
Otroligt!!! Det tog 20 sek att hitta lappen!  Och jag som trodde att jag aldrig skulle hitta den! Det står faktiskt Agapanthus africanus på lappen. När jag köpte den stod den bland perennerna på Gustavshills handelsträdgård, men när jag frågade om härdigheten på sorten så flyttade de återstående plantor därifrån, och sade att den inte är härdig att stå ute på vintern. Den är ljusblå med vita inslag i blommorna, till skillnad från den andra (den som tappar bladen på vintern) som är mörkblå.
Alexander-VG-zon3
02-05-2007, 16:58
CITAT (Blomstersmurfen @ 02-05-2007, 07:10)  Otroligt!!! Det tog 20 sek att hitta lappen!  Och jag som trodde att jag aldrig skulle hitta den! Det står faktiskt Agapanthus africanus på lappen. När jag köpte den stod den bland perennerna på Gustavshills handelsträdgård, men när jag frågade om härdigheten på sorten så flyttade de återstående plantor därifrån, och sade att den inte är härdig att stå ute på vintern. Den är ljusblå med vita inslag i blommorna, till skillnad från den andra (den som tappar bladen på vintern) som är mörkblå. nån av dom här två ?? då alltså http://davesgarden.com/pf/go/139/http://davesgarden.com/pf/go/64493/i söder i väldränerad jord och så om du kupar över ko skit på hösten sen hoppas på mycket snö så kan den nog klara sig. min är inte denna sort
Blomstersmurfen
03-05-2007, 06:08
Ser ut att vara den första länken. Tänker inte pröva att plantera den ute. Med tanke på rapporterna att den klarar sig i California, tycker jag att det är för mycket att utsätta den för vår hemska vinter.
Däremot åker den andra ut i år. Lider av stor utrymmesbrist vintertid... Undrar om det går att dela den när jag tar ut den ur den sprängfyllda krukan? Jag hoppas på det i allafall.
wonderboy
04-05-2007, 22:08
Jag tänker nog allt testa en "utomhusare" i år. Har sett lappar märkta "frilandsagapanthus" under ett par somrar hos en del plantskolor. På min fråga har dock personalen alltid sagt att det inte går utan att den skall behandlas som andra Agapanthus. Jag tänker dock göra ett försök om jag hittar någon i år.
Dock var jag precis ute och "gjorde kvällen" för mina "avhärdare". Jag noterade då att två av mina Agapanthus hade fått varsitt blomskott! Precis som andra år - antingen går de i blom innan frostrisken är över eller inte alls! Vad kan detta bero på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|