Ärtan
Har tänkt att inhandla min första clematis. Har fastnat för C. Södertälje som ingår i Vitciella gruppen, vill då ha all möjlig information om vad som är viktigt att tänka på. Har förståt att detta är en sort som man klipper ned helt, min undran är då hur fort den växer upp och blir full med vackra blommor. Har nämligen tänkt använda mig av 4 st armeringsjärn som man binder ihop i toppen, räcker det då att plantera en clematis eller går det åt två för att spaljen ska fyllas upp???

Ja, många frågor blir det confused.gif .
Kajsa
Den är mycket starkväxande, blir 3-4 m. Vill inte stå för torrt, blommar från juli och länge. Jag klipper ner den helt sena hösten.
Färgen är lite svår i en blandad rabatt, flyttade min för färg och att den blev för stor.
Den börjar sticka upp sina första skott nu i veckan, vattnar den en hel del, då trivs den.

Här Hagley hybrid framför.
Här kan du läsa om Södertälje E från E-plantor/ klematis
Ärtan
thanks.gif för ditt svar och den vackra bilden. Det blir nog så att jag slår till och köper denna sort. Är det bäst att plantera till hösten, eller spelar det ingen större roll?? Och så bara en undran till g.gif , om jag nu ska plantera den till hösten ska jag då klippa ned den helt på en gång????
Kajsa
Plantera den nu, alla säljs i krukor så det går utmärkt och det är nu alla finns att få. Klipp ner den till ca 20 cm, det känns trist men den växer snart upp igen, då tvingar man rotsystemet att nybildas och det är mindre risk att den vissnar sedan i sommar. Ta ett par nävar benmjöl i botten när du planterar, sedan brukar jag gödsla med hönsgödsel när dom är på ggn.
Om du gör en rymlig rundel av armeringsjärn räcker ett stöd, nere blir den inte så vid, utan väl uppe.
Tredje året ser man så den riktiga storleken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon