älvan
Jag är nybörjare inom trädgård... Har en liten rabatt som "försökskanin"... Jag har nyligen sått bl.a: Prins Gustafs öga, Vallmo, Stjärnvädd, Sommaradonis och svart Blåklint... Kommer dessa att blomma i år? Eller dom blommar inte förrän nästa sommar? confused.gif Står på fröpaketen, t.ex på blåklinten:
kerstin z5-6
Alla du sått är anueller -ettåriga växter- de blommar i sommar -men kommer inte tillbaka
Kul att du sår -du får pröva lite perenner -fleråriga blommor med -som kommer igen varje år smile.gif
älvan
Oki, tack så mkt! Ja, jag ska ut till Öspab i Lund imorron... Ska plocka på mej några perenner då! Ska hämta hem en Honungsros också hade jag tänkt mej, doftar juh underbart! Men känner att jag har för lite plats... sad.gif Får ha hem nårra krukor me... O balkonglåda... Rabatten är snart överfull... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Välj gärna perenner som gror varmt -riddarsporre tex -om du sår dem ute nu i maj juni är de stora att planteras ut i juli augusti -då en del av dina sommarblommor ändå gjort sitt -kanske -Annars kan perennerna krukodlas och planteras ut senare:) Sen kommer de snällt nästa år smile.gif
älvan
Alltså... Kan jag så fröer nu (perenner), inomhus, o sen när det blivit riktiga plantor med blommor på, plantera ut dom? Skulle kanske gjort så med alla mina inköpta fröer? (Dom som redan bor ute) unsure.gif
kerstin z5-6
så perennerna ute du -se mailsvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon