Full version: Det blev rosor
Bee
Nu har jag köpt rosor. 3 rosa och 3 vita, en av varje. Ja, det blir lite av ett prov men jag tror det kan bli bra. Vi gjorde en utflykt till Rångedala Plantskola. Åhh, vilket ställe! Det var värt den dryga timman det tog att åka dit.

Stort tack Kajsa och Kerstin för era förslag och inte minst mentalt stöd wub.gif

Det blev två kanadarosor, Louise Bugnet och Lac Majeau. Vidare blev det Mary Rose, Bonica82, Rosa Mundi. Till sist föll jag åter igen för Schneewittchen. Zon 3 men jag måste bara prova igen. Som du sa Kerstin, dom två större får skydda den mindre. (Glömde i hastigheten att du sa att dom skulle växa till sig först)

Rabatten blir 5-5,5 m X 0.90. Damen på Rångedala höjde ögonbrynen när jag talade om hur stor plats rosorna skulle få. Hon tyckte det lät för litet. Tiden får utvisa vem som hade rätt, hon eller jag. Jag har tänkt plantera rosorna lite omlott, dock rosa för sig och vitt för sig och stoppa ner lite kringväxter som lammöron, ulleternell, riddarsporre och blå bergsvallmo. Ev ngt mer, det blir kanske lite blekt kring dom vita rosorna. Och det går att öka på bredden på rabatten.

Sen blev det en pion till. Edulis superba, doftpion. Nu har jag tre pioner som jag inte riktigt har klart för mig var dom skall stå. Som grädde på moset skulle vi bara åka inom Blomsterlandet på väg hem för att köpa jord vilket vi glömde (jo!) på Rångedala. Då blev det även två Jackmanii klematis. Dom får nog klänga i Forsytian.

Vi har lite jobb i morgon. Rabatten är inte uppgrävd än.

[size="3"][/size]
kerstin z5-6
haha smile.gif Underbara rosval smile.gif skulle snewitten inte vilja finns andra... crazy.gif
En till i rosträsket LOL

Men en sak håller jag med om -rabatten har du tagit till för lite utrymme till alla de rosorna ok -du vill ha häck vet jag så de ska sitta lite nära , de stora , men det bör vara minst 50-60 cm fram till de klenare .. och perennerna -Var hade du tänkt rymma dem ?? crazy.gif biggrin.gif
pionerna .. hoppas jag du har tänkt en separat rabatt till sos.gif
Bee
Jo, pionerna får egen plats i en annan rabatt där det just nu växer ngt fult som kallas Napoleons knappar.

Ja, det blev kanske lite mycket rosor, får se om jag kan stoppa ner Bonican mellan mina två gamlingar.
Perennerna, jag det blev ju inte så många så dom får nog plats smile.gif

//Bee, pånyttfödd "Roseaholic" smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon