Stort tack Kajsa och Kerstin för era förslag och inte minst mentalt stöd

Det blev två kanadarosor, Louise Bugnet och Lac Majeau. Vidare blev det Mary Rose, Bonica82, Rosa Mundi. Till sist föll jag åter igen för Schneewittchen. Zon 3 men jag måste bara prova igen. Som du sa Kerstin, dom två större får skydda den mindre. (Glömde i hastigheten att du sa att dom skulle växa till sig först)
Rabatten blir 5-5,5 m X 0.90. Damen på Rångedala höjde ögonbrynen när jag talade om hur stor plats rosorna skulle få. Hon tyckte det lät för litet. Tiden får utvisa vem som hade rätt, hon eller jag. Jag har tänkt plantera rosorna lite omlott, dock rosa för sig och vitt för sig och stoppa ner lite kringväxter som lammöron, ulleternell, riddarsporre och blå bergsvallmo. Ev ngt mer, det blir kanske lite blekt kring dom vita rosorna. Och det går att öka på bredden på rabatten.
Sen blev det en pion till. Edulis superba, doftpion. Nu har jag tre pioner som jag inte riktigt har klart för mig var dom skall stå. Som grädde på moset skulle vi bara åka inom Blomsterlandet på väg hem för att köpa jord vilket vi glömde (jo!) på Rångedala. Då blev det även två Jackmanii klematis. Dom får nog klänga i Forsytian.
Vi har lite jobb i morgon. Rabatten är inte uppgrävd än.
[size="3"][/size]