Cassiopeia
Vi har köpt två fina, ganska stora amplar att ha på balkongen. De är i någon sorts lera/keramik och det finns inga hål i botten.
Idag har jag köpt blommor som jag tänkte plantera i amplarna imorgon, men hur dränerar man i sådana här amplar? Jag tänkte lägga ett lager lecakulor i botten, men hur djupt måste det vara och funkar det som dränering? Är det bättre att jag planterar blommorna i en plastkruka att ställa i ampeln än att plantera direkt i den?

Drontan
Lecakulor vill alla växter ha i botten eftersom det ger luft o skyddar jorden mot för mycket vatten. Men hänger du ampeln där det rinner ner mycket vatten i den så hjälper det föga. då måste du ha innerkruka så du kan hälla bort vatten om det regnar mycket.
Eller så hänger du den mer skyddat under tak o sköter själv all vattning satt säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon