Cassiopeia
28-04-2007, 22:42
Köpte en krav-odlad basilika i en vanlig mataffär idag och tänkte mig att den skulle hålla ett tag... hur gör jag för att åstadkomma det?
Min syster hade en sådan mataffärsköpt planta som hon hade jättelänge, men den blev oerhört spretig efter ett tag. Ska man klippa ner den efterhand för att få en fin planta eller?
ingrid fuxwall
28-04-2007, 22:47
Vet inget om hur man sköter mataffärs plantor men tycker att det låter bra att klippa ner.
ingrid
Och plantera om i större kruka
Klipp ner (du ska väl ändå äta av den, då måste du ju klippa) och plantera om den i en större kruka. Mycket sol och vatten, extra näring ibland.
Cassiopeia
29-04-2007, 07:02
Tack för svaren. Går det bra med vanlig blomjord?
Vanlig blomjord fungerar alldeles utmärkt
Eva i Västerås
02-05-2007, 07:49
Skyddat mot både vind och stark sol, varmt och gott och tillräckligt med vatten.
Jag brukar sätta några plantor i en självvattnande kruka, först inomhus och sedan på terassen under tak.
Med vatten, näring och mycket kärlek blir det jätteplantor, som försörjer oss hela sommaren.
hnorbeck
04-05-2007, 20:02
Klipp ner hårt, ända ner till första bladparet! Ät upp det du klipper ner!
Plantera sedan om i större kruka, eller utomhus i skyddat läge.
Jag har fått fram jättefin basilika på detta sätt, fast den blir bättre om man odlar från frö själv och sår i början av februari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.