netaave
28-04-2007, 23:29
Har en kort gång från grinden till ytterdörren, kanske 6 m.
På hö sida när man går mot huset har vi haft en sandlåda ca 2 m från staketet och 1 m från gången, där vill jag nu sätta något fint.
Buske eller träd är frågan, och jag är ju barnsligt förtjust i blått. På gräsmattan står redan en plymspirea och mot grannen en häck av bondsyren. Skulle vilja ha dit något med färg, blått eller rosa som blir ca 1,5-2 m. Det är sol från 12 tills den går ner, västerläge, ganska skyddat från vind.
Förslag tack. Zon 4, kanske 3 just där.
Blomstersmurfen
29-04-2007, 04:36
En ros förstås!!!
Annie-72
29-04-2007, 06:58
Hejsan!! JAg såg en längre ner på gatan som fräschade upp sin sandlåda efter barnen och sedan odlade massor av kryddväxter där i.. Ser faktiskt jättemysigt ut//Annie
netaave
29-04-2007, 10:24
Funderade ett tag på buskros men jag tror inte det, och jag vill som sagt var ha en buske eller ett träd.
Kryddland har jag redan.
netaave
07-06-2007, 08:08
Lyfter upp frågan igen, såg att grannen har ett vackert träd som blommar nu med röd/rosa blommor.
Pernillaheterjag
07-06-2007, 08:19
Vet att mitt förslag anses "tråkigt" av många entusiaster, men själv har jag på senare tid blivit förtjust i paradisbusken. Vackert med sina rosa/lila blommor. Vill du ha mer blomster - är det fint med "snöbollsbuske" till (vet ej vad den heter/kallas för, men den har runda knytnävestora blommor just nu).
Annars hade jag nog satsat på något städselgrönt på framsidan, för att ha det fint där året om. T.ex. ett gäng med formklippta buxbom
Måste det vara just en buske? En granne en bit härifrån har ett helt underbart träd: rosenhagtorn. Just nu blommar det och det är hänförande veckert! Tar i och för sig många år att växa upp men den som väntar på något gott...
Annars tycker jag också att paradisbusken är vacker. Särskilt just nu när den blommar så fint.
Ludvig Johansson
07-06-2007, 13:24
Gör ett litet stenröse och plantera härdiga kaktusar (Opuntia fragilis, O. compressa, O. polycantha osv), yucca, kanske någon tistel, lite lågväxta kryddor som timjan och vips har du en rabatt med medelhavskänsla. Udda och kul.
Trädet (ZonV)
07-06-2007, 14:30
Tryck ner någon rolig Magnolia t ex ELIZABETH MAGNOLIA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.