Hej
I vår trädgård står ett fruktträd som en tidigare ägare planterat. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig vad det är för träd, samt kanske avgöra vad det är som angripit trädets blad.
Jag har sett väldigt mycket svartmyror i trädet, men tror ej att de har något att göra med bladangreppen...

Tack på förhand!
// Andreas
Finns det inte någon som kan hjälpa mig?!?
// A
Kan vara päronrost, som är en svamp som värdväxlar med en. Titta på bladens undersida - är fläckarna bubbliga där? Brukar komma aningen senare på sommaren, men kan ha utvecklats redan nu beroende på var trädet står i Sverige. Päronrost är mycket vanlig i södra Sverige.
Om stora delar av trädet blir angripet sätts trädets kondition ned kraftigt, särskilt på ett så ungt träd. Stärk trädets kondition genom att ta bort grässvålen under hela kronan och lägg kompost eller gröngödsla där. Gröngödslingsfrö finns att köpa i handeln.
Enda övriga åtgärden är att ta bort enar i området. 400 meter brukar sägas vara ett säkerhetsavstånd.
Ps. Ser på ena bilden ut som att trädstödet kan skava på stammen vid vind. Sådana stamskador kan bli allvarligare än andra sjukdomar. Om trädet stått i backen mer än 2 växtsäsonger ska det inte behöva stöd. Det är bra om träden från det att rötterna etablerat sig får svaja och bygga upp egna stöd. Ds.
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2003, 16:15
Själv tycker jag det ser ut som ett äppelträd de nya skotten ser luddiga ut, det har jag inte sett att päron brukar vara.
Är det ett äppelträd kan det inte vara päronrost.
Hej!
Min erfarenhet är att mycket myror brukar betyda löss!
Anna
Tack för er hjälp så här långt...
Det finns inga "bubbligheter" på undersidan, och några bladlöss har jag ej lyckats se, ska dock försöka imorgon igen i dagsljus, det var lite skumt ute när jag tittade. Om det är bladlöss, vad kan man då göra åt dem, har nämligen en sälg också med massor av svartmyror, rimligtvis bör även det bero på bladlöss.
Grässvålen är borttagen, och stödet var bara tillfälligt under en kraftig storm.
Kunde röra sig om hundkäxäpplebladlus som kan förorsaka röda bucklor på bladen, men närvaron av mycket myror tyder mera på angrepp röd äpplebladlus. Den kan vara rätt besvärlig, men kan bekämpas med upprepade och noggranna såpbehandlingar (liksom alla andra arter av äpplebladlöss). Skulle jag vara du skulle jag också ge mig ut på jakt efter myrorna eller rättare sagt myrboet - slår man inte samtidigt ut de myror som besöker trädet återkommer bara problemet på nytt igen, det är i alla fall min erfarenhet.
Micke
Hundkäxäppelbladlusen kanske det kan vara ja! Den flyttar till hundkäx på sommaren. Eventuellt kan man minska dem genom att hålla hundkäxen borta i närområdet. Myrorna fortsätter att gå upp i trädet en tid för att ta de sista resterna av deras exkrementer.
Röda äppelbladlusen är den som orsakar mest skada på frukten, som blir förkrymt och bucklig. Myrorna älskar den. Den flyttar till groblad på sommaren och sedan på hösten tillbaka till äppelträden igen.
Mot båda har man mest framgång om man lyckas minska dem redan på äggstadiet, som de lägger på grenar och knoppar på våren i träden. Spruta med olje-emulsion gjord av majs och ljummet vatten eller den lösning som finns att köpa i handeln. Det finns en KRAVmärkt olja som jag haft framgång mot trädlöss med.
Japp, nog var det bladlus alltid. Har precis gett de en omgång med såpavatten.
Jag såg någonstans att man skulle blanda i en liten skvätt t-sprit i såpalösningen, jag förstår att det kan vara bra mot lössen, men kan det verkligen vara hälsosamt för trädet?
// Andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.