Cassiopeia
Igår köpte jag 4 sådana här söta ampelväxter. wub.gif Två plantor i varje kruka borde väl ge välfyllda amplar hoppas jag.
Men vad är det för något? Jag glömde förstås lägga namnet på minnet. Typiskt mig.

Hon i affären sa att de kan planteras i vanlig jord och inte ska torka ut hårt mellan vattningarna. På en skylt vid blommorna stod att de gärna vill ha direkt sol. Mamma sa att man inte behöver plocka dessa blommor, stämmer det? Hur kalla nätter klarar dessa amplar? Det var 0-gradigt inatt... blink.gif

Alba
Det är en Bacopa.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en Sutera cordata = Snöflinga, kallas ofta felaktigt för Bacopa i handeln, den riktiga Bacopan är en vattenväxt

En mycket starkväxande växt, brukar räcka med 1 planta till en 5 liters ampel, den blir stor. Nu på våren lär de vara bortskämda och inte vana vid kyla så låt dem inte vara ute i frost till hösten brukar de dock klara en hel del frostnätter innan de dör.
GunnelL
Åh, vad fina de var! Har själv ett par amplar jag funderar över, och en ska nog få en sån som du köpt. Ska bara försöka hitta en...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon