Ylva i Dalarna
Hej!

Skugga fram till lunch men sen flödande solsken med plank i bakgrunden, sandjord(men förbättrad med mull) och alltså risk för torka. Vad kan jag sätta i vitt, som är högt, som bakgrund i rabatten?

Ylva
Blomstertanten
Vita liljor borde fungera. En fördel med lite sandig jord är ju att det torkar upp och man unviker ruttnande liljelökar.
Men det beror ju oxå lite på vad du redan har eller har tänkt ha i rabatten. Likaså hur högt högt är tongue.gif
Berätta gärna lite mer så blir det enklare att komma med idéer.

magdalia
Hej!

Jag skulle sätta vit löjtnantshjärta, den tycker jag är en lätt blomma som är fin att kombinera med andra blommor.
Lycka till!
Boxer
T.ex. Anemone ’Honorine Jobert’ 80 cm
Actaea simplex 150-200 cm
Astilbe Arendsii Brautschleier 70 cm
Campanula persicifolia ’Alba’ 80 cm
Prunus laurocerasus 'Otto Luyken' 80-150 cm

Ooops! Nu såg jag att det var sandjord. whistling.gif
Fenja
Ulleternell, vit höstflox, vit stormhatt, vit tremastarblomma, vit fänrikshjärta, vitblommande vintergröna som marktäckning. Vårlök som snödroppar, vit krokus och vita tullpaner, kanske pingstliljor om du står ut med den lilla färg som trumpeten har.
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Ylva i Dalarna @ 29-04-2007, 09:03) *
Hej!

Skugga fram till lunch men sen flödande solsken med plank i bakgrunden, sandjord(men förbättrad med mull) och alltså risk för torka. Vad kan jag sätta i vitt, som är högt, som bakgrund i rabatten?

Ylva

Verbascum chaixii 'Album' Franskt kungsljus - elegant och vackert, ett vitt kungsljus med vinrött öga. Den är torktålig och frösår sig bra. Blir ca 120 cm hög. Bilder på Google
Ylva i Dalarna
Tack snälla ni, en del tips tror jag på.
Jag skall komponera rabatten nu och har i "plantbarnkammaren" och på beställning som är på ingående,
allt i vitt: löjtnantshjärta, bolltistel, blodnäva, iris, höstflox, daglilja, liljor, dubbel storklocka. Till dessa vill jag alltså ha fler höga växter som ska bilda bakgrund, gärna också vareigerade växter och fler tips på lägre marktäckande. Till det har jag lammöron sen förut som jag ska dela på.

Önskar fler tips, jag är också sugen på vackra bladkombinationer blomma.gif

Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon