Fia N
Hej!

I vår trädgård står två träd som jag misstänker båda har självsått sig (ett vet jag säkert, det andra bara tror jag.) De har kanske 7-8 år på nacken (minst) och är ganska stora.

Det är jättefina träd men inget av dem ger någon skörd. unsure.gif De är båda på väg att blommar nu med massvis av blommor så det borde finnas hopp...... Kan jag prova att hjälpa dem på traven på något vis? Jag ska ta bort gräset vid fötterna idag, ska de ha gödsel?

Eller är det helt enkelt så att självsådda träd inte ger frukt?

Tacksam för hjälp. De är fina träd och jag kommer att låta dem vara kvar oavsett men det vore förstås ännu roligare med lite frukt och bär på dem.

Fia
Åsa, mälardalen zon 2
Självsådda fruktträd kan få frukt MEN en hel del av våra fruktträd måste korspollineras för att det ska bli frukt så det kanske inte finns någon lämplig pollenlämnare där du bor. Samt det är ju möjligt att åtminstone körsbäret är något slags prydnadskörsbär och där finns det sorter som har sterila blommor = det blir ingen frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon