Full version: toppa hjälmböna?
helle555
Sådde hjälmböna och jösses den växte så man såg det med blotta ögat, var tvingen att knippsa av dom, vin hjärtbladen, men nu verkar dom stannat i växten, har jag gjort fel, skulle man toppa etfer det första riktiga bladen? har några bänor kvar så jag få väl så nya då. Men jösses vad dom växte fort, men nu har dom stannat av är det normalt
Fenja
Du kan säkert toppa dem, men inte längre ner än efter andra riktiga bladparet. Men ge inte upp än, de kanske kan grena sig hos dig i alla fall.
Mvh
Fenja
HelenN
Jag har samma problem, om det nu är ett problem smile.gif
Har sått Hjälmböna & den grodde på ett par dagar & nu växer den minst 1 centimeter om dagen. Men då vet jag att det går att knipsa den.
zissi
[attachment=12430:DSCN0131...rminskad.JPG]
Mina hjälmbönor har jag haft som prydnad några år ............lättskött wink.gif

Mvh zissi
Eleanor
Nej! Nej! Nej!
Jag gjorde exakt så förra året. Hjälmbönorna växte & växte - jag toppade...... Sedan växte de såååå dåligt. Blev bara ca 75 cm höga. I år ska inte jag toppa! (Har odlat utan att toppa andra år).
malin72
jag sådde på friland i sommras och dom han inte växa som jag ville....när förkultiverar ni dom??som det verkar så är det kanske för tidigt nu då om dom växer så där snabbt inne... g.gif
kerstin z5-6
1. de behöver nog inte förkultiveras före april /maj tänk luktärt
2. toppa inte strax ovan hjärtbladen -fear-.gif -de flesta växter dör då .. bönor har livskraft .. men blir som synes aldrig sig lika efter sådan behandling angel_not.gif
malin72
ok thanks.gif då vet jag....ska nog så dom inne i år eftersom at det inte hann bli något ute...kan ju varit sommaren med den var ju inte den bästa no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon