Full version: HJÄLP!
*Pamela*
Halloj!

Nu hoppas jag att någon kan hjälpa mig! tummenupp.gif

Jag har kladdat ihop en liten bild här för att underlätta (hoppas jag giggle.gif )

Hus

Jag vill sätta blommor längst med husväggen,
har skrivit lite på bilden hur jag har tänkt mig det.

Denna sidan är mot Norr, och jag vill gärna sätta blommor som blommar under hela sommaren och är perenna.

Det är jättesmå rektangulära stenplattor längs med husväggen som lätt går att flytta på.

Det jag undrar är vad det finns för blommor som klarar av att stå mot norr och inte kräver full sol, och klarar skugga bra.
Som blommar år efter år. Och är relativt lättskött, inte sprider sig alltför mycket.
Inte alldeles för hög växt. sos.gif

Och inga "buskar" med stora rötter som käkar sig in i husgrunden confused.gif

Jag är totalt ny på detta så jag hoppas att ni har förståelse ifall mina krav/frågor kanske är alltför knasiga smile.gif

ALLA svar välkomnas!

blomma.gif

Fenja
Om jag var du skulle jag sätta rabatten utanför plattorna, det är bättre för dräneringen runt huset att rabatten inte ligger alldeles intill väggen.
Hosta, höstflox, höstaster, daggkåpa, ulleternell (sprider sig en del och får hållas efter) sibirisk vallmo, tremastarblomma, fänrikshjärta, sockblomma, nunneört, vintergröna, ormöga och lungört är några förslag på vad de kan ha i norrläge.
Mvh
Fenja
*Pamela*
Hej Fenja!

Tack för ditt svar bravo.gif
Jag ska skriva ut det och ta med mig när jag åker ut giggle.gif

Stenplattorna är ca 15x25 så de är väldigt små.
Isåfall får jag sätta dem längstmed husväggen och plantera framför dem,
men gör 15 cm så stor skillnad?

Fenja
Min sambo hävdar bestämt att det gör skillnad... biggrin.gif
Mvh
Fenja
Alba
När man lägger stenplattor är det snyggt att inte lägga dem på rak linje utan svänga linjen ungefär som ett "S" .....inte lika skarpa krökar som ett "S" utan mjuka bågar.

Här finns lite förslag även om gången är mycket kortare kan man ta lite ideer från bilderna.
kerstin z5-6
Håller med -Lägg rabatten utanför plattkanten så du kan gå på plattorna bakom
Rabatter vid husväggar, är ofta bara till för förbipasserande -DU ska väl njuta av din trädgård du med ?
Det är dåligt för huset och inte bra för växterna
Lägger till
Cimicifuga silverax , alunrot, stormhattar , Brunnera macrophylla -med vackra blad , ostronört,blåsippor, kungsängslilja Bronsrodgersia
*Pamela*
Tack så hemskt mycket för era svar! blomma.gif

Jag såg löjtnantshjärtan idag tummenupp.gif
Men jag köpte ingen, är det någon idé att sätta de i jorden än, och är de perenna? g.gif

Nej! slap.gif

Nu såg jag att Fenja skrivit Fänrikshjärta!
Men jag har tittat på löjtnantshjärta!
Vilken tur att jag inte köpte! whistling.gif

Så knasigt det kan bli! smile.gif
lilla mamma
Men L-hjärta går också bra
Bee
Vid det här laget har du förstått att du INTE skall sätt ngt överhuvudtaget intill huset? - Vi har haft problem med just sånt och för några år sen fick vi ta bort dom fina buskarna vi hade nedanför köksfönstret.

Numera är det en 10-cm grussträng innan betongplattorna börjar. Vi grävde bort gräs o jord på framsidan och satte plattor över hela ytan. Underbart! Nu har jag bara en stor kruka med lavendel och dom från Skånes sydkust stulna vita vackra stenarna i en hög (förlåt alla skåningar!)

Det är jätteviktigt att det inte ligger jord närmast husgrunden! Men det det räcker med tio cm X ca 20 på djupet om du har dränerat tillräckligt under.

Riskera inte huset. Det skall vara ditt hem för framtiden och du skall inte ha fuktbekymmer pga växter utanför!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon