|
anders83
29-04-2007, 11:53
[attachment=1826:albin2.jpg][attachment=1827:polka.jpg][attachment=1828:albinunt kolbazz.jpg][attachment=1829:zeke3.jpg][attachment=1830:kolbaz.jpg][attachment=1 831:mirramiss.jpg][attachment=1832:atilla.jpg]
Hej bidrar med lite bilder på några av mina krälande husdjur=)
Majsormar i olika färgvarianter och täckningar (Panterophis guttatus guttatus)
Sailor Pluto
29-04-2007, 12:14
Vilka söta ormar !
anders83
29-04-2007, 12:52
mm dom e helmysiga
Oj, så vackra ormar! Vilka färger! Så länge du har majsormar och andra ofarliga krälisar så är det okej, tycker jag. Men vad har du mer? Har du mer?
En majs orm har jag haft, även 3 koppar huvud, fina djur det där
Ophelia
30-04-2007, 18:18
Jösses vilka snyggingar!!
zaaritha
30-04-2007, 19:00
Majsormar--allihop? Korallorm, giftig? Hade ju en stackare i trädgården en gång som nå´n idiot släppt ut!
anders83
01-05-2007, 20:36
har 7 st för tillfället så det där var några st bara sen har jag väl haft säkert 20 majsormar toltalt ...tappat räkningen , annars så har jag en Skäggagam oxå (pogona vitticeps) en liten snygg Agam=)
ska införskaffa mig ett par Amazonas Trädboer i slutet av maj (Corallus Hortulanus)
jo som sagt det är majsormar allihop i lite olika albinovarianter och melanistiska
och JA korallormen har ett VÄLDIGT potent gift , du menar väl inte att det var en sån du hade i trädgården? dom är ganska ovanliga som terrariedjur i sverige men du kan mycket väl förväxlat den med en honduras mjölksnok ( L.t hondurensis)
anders83
01-05-2007, 20:41
tänkte på det angående giftormar , vad tycker ni som inte är insatta om saken? och ormar förövrigt som "hobbydjur" vill inte benämna dom som husdjur utan vill mer likna det som akvariefiskar vackert o titta på helt enkelt och intressanta att sköta om .
Sailor Pluto
01-05-2007, 22:41
Jag tycker att ormar är väldigt trevliga  . Fast jag klarar inte av deras matvanor (älskar gnagare  )... Sen tycker jag att den som har orm (och djur över huvud taget!) ska ha ordentlig kunskap om den, och verkligen ha läst på om de speciella förhållanden som krävs för att ormen ska trivas. Har man sedan ett "farligt" husdjur så är det extra viktigt att man kan ta sitt ansvar som djurägare. Tycker att det är helt okej att ha ex. giftormar, men föredrar själv katter och hundar  . Fast å andra sidan så vet jag inte om det är "rätt" att ha reptiler och liknande som husdjur/hobbydjur... Jag menar, det är ju riktigt svårt att ge dem en god naturlig miljö när man tänker på vart de kommer ifrån. Funderar på om de inte har det allra bäst i det fria? Det är en svår fråga  .
rabalder
03-05-2007, 20:50
Vackra ormar! men bara på bild...för mig iallafall!! jag går inte i gräset eller skogen utan stövlar. Skulle väl dö av skräck om jag blev biten. För många år sedan då jag skulle ta in våra hästar, sprang jag barfota i hagen. Jag såg en pinne(trodde jag) som jag hoppade över. Jag stannade och tittade till Jo där låg en hopringlad huggorm!!! jag trodde jag skulle svimma! Det gjorde jag inte iallafall ,men efter det är det stövlar som gäller
zaaritha
04-05-2007, 20:04
Vet ej om det var en mjölksnok! Men; den granne vi hade då som stack från hyra o allt; hade släppt ut den, då han rymde fältet!
anders83
06-05-2007, 12:46
tråkigt med folk som släpper ut djur på det där viset... sabbar för dom med seriöst intresse mend et är väl som med kamphundar finns ju idioter till allt tyvärrr... nä men det var nog ingen korallorm för dom är citeslistade och VÄLDIGT svåra att få tag på =)
tror nästan dom har det bättre i fångenskap om jag ska vara ärlig ... låter skumt men om man tänker efter rätt miljö är faktiskt ganska lätt att återskapa i ett terrarium , många ormar i naturen är fulla av parasiter och mycket andra sjukdomar , en orm i fångenskap får med rätt ägare tillgång till friskt vatten , möss som är odlade utan sjukdomar osv , rätt temperatur och omgivning , en orm i fångenskap behöver inte utstå uffa väderlekar eller att deras omgivning förstörs osv
en orm är ett väldigt simpelt djur jämfört med en hund eller katt som behöver social stimulans , en orm har bara ett par grundpelare och det är att Äta , föröka sig och överleva , många drar jämförelser med att det är fel att stänga in dom på en liten yta för dom har ju hela skogar att röra sig på... men anledningen till att dom flyttar på sig är att dom följer födan , men i fångenskap har dom ju alltid mat och bra med gömställen osv så dom har inte behovet att flytta runt, dom väljer sina territorium helt enkelt och håller gärna inom dom .
men jag håller med om att dom som skaffar sig reptiler ska vara bra pålästa om djuren så dom kan ge dom vad som krävs men det gälle rju som sagt alla djur, dom som har giftormar har i regel lång erfarenhet av ormar och det krävs mycket stor noggranhet att hantera en del arter men det tycker jag nog att giftormsägarna är i sverige för det finns inget fall då en 2:a person har blivit biten av en giftorm och det måste väl visa att hobbyn inte är så farlig som många tror? jämför med hundattacker eller ridolyckor så ser man var skador uppstår mest
CITAT (Sailor Pluto @ 01-05-2007, 23:41)  Jag tycker att ormar är väldigt trevliga  . Fast jag klarar inte av deras matvanor (älskar gnagare  )... Sen tycker jag att den som har orm (och djur över huvud taget!) ska ha ordentlig kunskap om den, och verkligen ha läst på om de speciella förhållanden som krävs för att ormen ska trivas. Har man sedan ett "farligt" husdjur så är det extra viktigt att man kan ta sitt ansvar som djurägare. Tycker att det är helt okej att ha ex. giftormar, men föredrar själv katter och hundar  . Fast å andra sidan så vet jag inte om det är "rätt" att ha reptiler och liknande som husdjur/hobbydjur... Jag menar, det är ju riktigt svårt att ge dem en god naturlig miljö när man tänker på vart de kommer ifrån. Funderar på om de inte har det allra bäst i det fria? Det är en svår fråga  . Jag ville bara kommentera lite, ang svårigheten att skapa en god naturlig miljö.. Det är inte särskilt svårt, givetvis beroende vart djuren kommer ifrån. Jag sysslar endast med Europeiska arter, så för mej är det ju rilkigt lätt.
Sailor Pluto
07-05-2007, 09:39
Hmm, jag tror nog att jag mest har hakat upp mej på boplatsens storlek och maten. Har fått för mej att det ska vara ett stoooort terrarium, med alla möjliga anordningar, gömställen och sånt. Men nu när jag skriver upptäcker jag att det är precis så min vattensköldpadda har det i sitt akvarium  . Och det var inte särskilt svårt att göra det så naturligt som möjligt åt henne. Så nu kanske jag får ändra uppfattning på den punkten  . Sen måste det ju vara lite tråkigt att inte få jaga maten, det blir kanske inte så stor utmaning? Fast behöver ormar utmaningar egentligen? Det märks på mina andra husdjur att det är roligare när de själva fixat sin mat (antingen genom att fånga möss som katterna, eller som vår nya vovve: hoppa upp på diskbänken och sno falukorven). Fast som sagt så är det skillnad på katter/hundar och ormar  . Håller också med om det sista du skriver, anders83 (hela inlägget var intressant). Det är nog betydligt vanligare att folk blir skadade av våra "vanliga" djur. Om katter t.ex. var i 60-kilosklassen skulle de inte få hållas som husdjur för att de är som dom är. Det känns som att människor är rädda för ormar för att de helt enkelt inte är vana. Allt som sticker ut från mängden är man skeptisk eller fientlig mot (ofta iaf)... CITAT Jag sysslar endast med Europeiska arter, så för mej är det ju rilkigt lätt. Låter intressant! Många tror nog att det mest är tropiska ormar som folk har hemma  .
CITAT (Sailor Pluto @ 07-05-2007, 10:39)  Hmm, jag tror nog att jag mest har hakat upp mej på boplatsens storlek och maten. Har fått för mej att det ska vara ett stoooort terrarium, med alla möjliga anordningar, gömställen och sånt. Men nu när jag skriver upptäcker jag att det är precis så min vattensköldpadda har det i sitt akvarium  . Och det var inte särskilt svårt att göra det så naturligt som möjligt åt henne. Så nu kanske jag får ändra uppfattning på den punkten  . Sen måste det ju vara lite tråkigt att inte få jaga maten, det blir kanske inte så stor utmaning? Fast behöver ormar utmaningar egentligen? Det märks på mina andra husdjur att det är roligare när de själva fixat sin mat (antingen genom att fånga möss som katterna, eller som vår nya vovve: hoppa upp på diskbänken och sno falukorven). Fast som sagt så är det skillnad på katter/hundar och ormar  . Håller också med om det sista du skriver, anders83 (hela inlägget var intressant). Det är nog betydligt vanligare att folk blir skadade av våra "vanliga" djur. Om katter t.ex. var i 60-kilosklassen skulle de inte få hållas som husdjur för att de är som dom är. Det känns som att människor är rädda för ormar för att de helt enkelt inte är vana. Allt som sticker ut från mängden är man skeptisk eller fientlig mot (ofta iaf)... Låter intressant! Många tror nog att det mest är tropiska ormar som folk har hemma  . Här finns det bra vägledning i storlekar på terrarier/akvarier mm.mm.. L80Kika in på min hemsida, så får du se..
anders83
11-05-2007, 19:09
Nej det krävs inte för ormarnas välmående att behöva jaga bytet ju mindre energi dom behöver nyttja desto bättre för deras del, en orm rör sig inte mer än nödvändigt för dom behöver all energi som finns för att kunna överleva , i naturen är tillgången till föda betydligt mindre än i fångenskap, i naturen är dom skapta efter omgivningen och har olika egenskaper just för detta.
Sen med rätt miljö till sitt djur? ja det finns massor av hjälpmedel för att skapa rätt miljö tex regnsystem, luftfuktare , värmemattor/slingor gömställen fixar mna lätt med hjälp av grottor anpassade för terrarier , bottenmaterial i olika former , UV-ljus för vissa ödlor osv osv men visst det är en aning klurigare att inreda ett terrarium för tropiska djr än för europeiska men är man insatt så är det inte så klurigt , handlar mest om hur mycket pengar man vill lägga ner....men 5-6000kr kommer man lätt upp i om man ska bygga ett rengskogs terrarie hålle rpå själv med ett nu som jag ska ha amazonas trädboer i (corallus hortulanus) och dom är tropiska djur men inte så svåra att hålla ändå
anders83
11-05-2007, 19:14
jo tyvärr har allmänheten inte så stor koll på vad det innebär med reptiler som hobby , dom flesta tittar i dagstidningarna och bildar sig en uppfattning på det viset vilket leder till MÅNGA missuppfattningar tyvärr , det tjatas om förbud hit o dit och dom som vet minst skriker högt förstår inte varför det ska vara hetjakt på det hela men det är flera än vi herpare som får ta skit, såkallade kamphundar hängs ju ut i tidningarna stupalöst och folk tror ju nuförtiden att alla pitbulls är livsfarliga,,,, suck men det är väl så det är helt enkelt i dagens samhälle media styr folks tänkande
CITAT (anders83 @ 11-05-2007, 20:14)  jo tyvärr har allmänheten inte så stor koll på vad det innebär med reptiler som hobby , dom flesta tittar i dagstidningarna och bildar sig en uppfattning på det viset vilket leder till MÅNGA missuppfattningar tyvärr , det tjatas om förbud hit o dit och dom som vet minst skriker högt förstår inte varför det ska vara hetjakt på det hela men det är flera än vi herpare som får ta skit, såkallade kamphundar hängs ju ut i tidningarna stupalöst och folk tror ju nuförtiden att alla pitbulls är livsfarliga,,,, suck men det är väl så det är helt enkelt i dagens samhälle media styr folks tänkande Du har så rätt.. Därför är det viktigt att de föreningar som finns, är aktiva. Sveriges Herpetologiska RiksföreningTropikföreningen Amazonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|