Tante Morgan
29-04-2007, 16:03
Hej! Jag ställde den här frågan i småprat om trädgård, men jag upprepar den här. Det känns mer som rätt avdelning...
Jag har inte planterat ut mina liljor än - ska jag strö ut myrmedel redan nu innan i rabatten där jag ska sätta dem? Jag har inga liljor där ännu så jag har ju då inte sett till några baggar..men jag vet att de finns i området.
Eller räcker det att strössla när lijorna väl är på plats?
Enligt växtskyddsexperterna på SLU finns inget medel som fungerar mot liljebaggar. Däremot fungerar det bra att nu på våren och försommaren ta en runda och samla dem i burk och sedan klämma ihjäl dem. Jag har en trädfgård med ca 1000 krolliljor och får behålla alla genom att jag några gånger från nu och framåt klämmer ihjäl baggar.
Ett och annat gnag klarar liljorna, men när baggarbna blir för många kan de äta upp dem helt. Sedan förra veckan började liljebaggarna para sig här, vilket innebär att man kan samla och döda två på en gång...
mamamaggan
03-05-2007, 19:35
Mina liljor har börjat sticka upp ordentligt . Jag har strött ut myrmedlet runt om och även på liljorna. Inte en liljebagge i sikte.
Tror att du ska vänta tills liljorna kommit upp och kolla om du får några baggar innan du strör ut myrmedel.
Att kolla igen liljorna och klämma ihjäl alla baggar man ser är bra men för mig fungerar inte det eftersom jag har mina liljor vid sommarstugan och där är jag inte varje dag.
Gossen Ruda
03-05-2007, 19:41
Jag skall prova myrmedel i år, plockning fungerar inte heller för mig. Skulle vara intressant att få reda om SLU har provat med myrmedel. Ibland får jag en känsla av att SLU är lite för ekologiska och har förutfattade meningar om en del saker.
Gossen Ruda
21-05-2007, 09:43
I helgen tröttnade jag definitivt på baggarna, såg flera på onsdagen. Pudrade på marken med Baythion. Sen såg jag inga förrän på söndagen då en ensam stackare dök upp. Möjligen hade giftverkan försvunnit pga allt regn. Det verkar fungera.
Har förpassat ett tio-tal till baggehimlen, sedan pudrat runt liljorna och har inte sett en enda bagge sedan dess.
Tror absolut det var Myrret som gör det. Föra året hade jag baggar hela säsongen.
Annie-72
21-05-2007, 10:19
Är det liljebaggar som gör att nyplanterade liljor skrumpnar ihop??? Har inte sett några liljebaggar där ännu iofs...
Gossen Ruda
22-05-2007, 07:07
Liljebaggarnas närvaro indikeras av små gnaghål på bladen, sen om och när larverna kläckts försvinner bladen helt och hållet. Skrumpning låter mer som röta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.