malin72
hej hopp på er idag kom jag hem med en Karen Blixten tummenupp.gif
den fastnade jag för giggle.gif ska bli flera rosor men det började med den bravo.gif
frågan är nu......jorden till rosen hur ska den vara,ska man köpa ros jord?(kom så klart hem utan jord duh.gif )
vad är det den behöver som inte finns eller finns för mycket i annan jord,vad är skillnaden??????????????
benmjöl har jag är det bra till rosor dunno.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man måste inte köpa speciell jord jag brukar blanda min egen kompostjord med ko eller hönsgödsel som jag sedan blandar ner i den befintliga jorden och rosorna växer, blommar och verkar trivas.
kerstin z5-6
Karen är en väldigt vacket vit rabattros smile.gif Du har redan fått bra råd om jorden -så jag tillägger vattna mycket -tre hinkar vid plantering och därefter flera ggre i v vid torr väderlek -Nya rosor måste få hjälp att bilda rötter
malin72
okidoki tack för era svar tummenupp.gif då hoppas jag på vackra vita blommor i sommar yahoo.gif
malin72
[attachment=4302:blandat_06_857.jpg][attachment=4303:blandat_06_856.jpg]hej på er!
jag tycker nog att min ros berter sig konstigt ska det vara så här eller är det som jag är rädd för att den är "ympad" och nu kommer det 2 olika rosor i 1 dunno.gif

kerstin z5-6
det ser ut som en fullständigt normal Karen smile.gif de skott som är rödaktiga kommer att blomma snart coolgleam.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-06-2007, 22:12) *
det ser ut som en fullständigt normal Karen smile.gif de skott som är rödaktiga kommer att blomma snart coolgleam.gif

yahoo.gif yahoo.gif tack vad skojj längtar med spänning bravo.gif
Kajsa
För att vara en tehybrid är den ovanligt tuff, fryser ner men kommer alltid igen, har 2 ex.

Karen Blixen
malin72
-cry-.gif såg nu att den är full av bladlöss crying.gif
buffy
Stryk försiktigt bort bladlössen med fingrarna, om det inte hjälper brukar såpsprit funka. Att spruta med hård vattenstråle är inte lyckat på en så ny liten ros, dessutom får det olika svampsjukdomar att frodas om man blöter ner hela växten.
Kajsa
En struntsak, fram med vattenslangen, det fixar sig.
malin72
jihooooooooooooooo den har börjat slå ut yahoo.gif så fin tycker jag wub.gif
[attachment=5307:blandat_07_023.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon