Fröis
Vi har köpt ett gammalt 70-talshus med en genomtänkt men nu vildvuxen trädgård. Trallen är i bitar och vi tänkte ta bort den och lägga marksten och eventuellt träaltan.
Så här ser det ut idag. Vi vill ha kvar planteringen i mitten.
Är det någon som har träaltan och marksten? Hur har ni gjort?

trädgården i dag

ingrid fuxwall
Förstår inte din fråga???
Marksten och träaltan, hur menar du?

ingrid som tidigare hade samma trall
Fröis
Vi är inne på att lägga sten på marken istället för trätrallen. Funderar också om vi ska göra en altan och lägga sten som gångar.
bobbanrobban
Hej, om du ska lägga sten blir det en del jobb, förmodligen får du lägga ett ett lager som tränerar undan vatten därefter är stenmjöl att rekomendera som översta lager. Nu vet jag inte om ni ska göra det själv men trall blir enklare och billigare. Nu förenkla jag svaret till stensättningen, men vad jag vill säga är att man ska vara väldigt noga med hur lägger bäringen till stenplattorna för annars kommer det att se väldigt illa ut efter ett tag, trall är mycket snällare till att det sätter sig lite här och där.. lycka till
AnitaO
Vi håller på att lägga marksten just nu.
En grävmaskin som fixar till ytan behövde vi, men det kanske ni klarar er utan.
Sen ligger det ett lager stenmjöl som pressats ihop hårt.
Stenarna lägger man sen ovanpå och sen ska det in stenmjöl i springorna.

Fröis
CITAT (bobbanrobban @ 01-05-2007, 08:50) *
Hej, om du ska lägga sten blir det en del jobb, förmodligen får du lägga ett ett lager som tränerar undan vatten därefter är stenmjöl att rekomendera som översta lager. Nu vet jag inte om ni ska göra det själv men trall blir enklare och billigare. Nu förenkla jag svaret till stensättningen, men vad jag vill säga är att man ska vara väldigt noga med hur lägger bäringen till stenplattorna för annars kommer det att se väldigt illa ut efter ett tag, trall är mycket snällare till att det sätter sig lite här och där.. lycka till

Vi "hoppas" att det befintliga underarbetet skall duga om man lägger på lite sand. Under trallen ligger det först ett rejält lagger skräp, alltså barr löv etc som fallit mellan spjälorna. Under det så ligger det finta packad sand, så vi tänkte kratta bort skräpet och fylla på med lite mer sand och därefter lägga sten. Trallen som ligger nu består ju av färdigsnickrade plattor och ligger ganska jämnt så bärigheten på underlaget borde väl vara ok?

Kommentera gärna om vi tänker fel.
bobbanrobban
Hej igen,, ni fick jätte bra bilder på hur sten skall läggas,, det ni kallar skräp är kompost måste bort för det kommer att lukta väldigt illa. Ett bra alt. är att lägga bärlager "sand" åk till en grusgrop och säg att ni vill ha bärlagersand dom vet vad ni behöver och det är inte speciellt dyrt heller. det går att stampa det fast hyra en padda till att vibrera det hårt är att rekm. (150kg vib räcker gått o väl) så kommer ni att få toppen bra resultat.. Hoppas det blir bra Ha det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon