Full version: clematis Piilu
malin72
jo idag kom jag hem med en ny clematis.....piilu det stog inte så mycket om den så nu vill jag veta om någon har den unsure.gif
ser en massa olika ang höjden mm.....vet inte ens zonen blush.gif
men det värsta är att den har en massa knopp och dom ska väl bort antar jag,eller dunno.gif
hur var det med jorden och planteringen till clematisar whist.gif
Kajsa
Köpte den förra våren, den kommer från Estland av Uno Kivistik 1984, det är en tidig storblommig sort.
Zon 3-4 och blir ca 1.5- 2 m. Såg i veckan att den är på ggn upp i trädgården. Förra våren slarvade jag med att klippa
ner den vid köp och det straffade sig med att den sedan vissnade just innan den skulle till att blomma, så
jag fick inga bilder på blomman. Så klipp ner den när du planterar den till ca 20 cm, lägg ett par nävar benmjöl i botten.
Om du Googlar på namnet kommer det säkert upp en massa info. och bilder.
malin72
tack för svar.....så tråkigt att dom krukar upp dom och låter dom växa till sig och göra knopp...dom ser ut att nästan vilja slå ut crying.gif
men jag ska alltså klippa ner den....hinner den komma tillbaka och blomma i år då????

vad är bäst för den att plantera ner den eller kan man tex ha den i en jättekruka blush.gif
kerstin z5-6
Piilu är härdig i z 6 . plantera den o låt den blomma om den har knoppar som är stora nu
Klipp den efter blom i så fall
malin72
oj vad fin den var wub.gif
men på bilden så verkar den ligga ner i en rabatt....fint tummenupp.gif finns det för och nackdelar med att låta den växa uppåt eller liggandes unsure.gif
jag köpte idag 180 höga "pinnar" som jag tänkte bygga stöd av, men nu vet jag inte giggle.gif
Elisabeth P
Som bekant så har jag ju köpt flera klematis i år, dock inte denna sort.
Blev så nyfiken när jag ser att den kryper på marken. Kan man låta vilken sort som helst växa på det sättet? Det vanliga är väl annars att låta dem klättra, men annorlunda sätt är alltid kul.
Än står mina krukade i garaget. Jag har lyckat få liv i 5 av 7 st än så länge, men än är inte hoppet ute för de sista två. Jag är så glad att jag lyckats så här långt.

Vi reagerad visst på samma sak biggrin.gif , men vi får nog snart svar. Fint var det i alla fall.
Betty
Min Piilu klättrar på en spalje av armeringsmatta.
Betty
CITAT (Elisabeth P @ 29-04-2007, 21:30) *
Blev så nyfiken när jag ser att den kryper på marken. Kan man låta vilken sort som helst växa på det sättet? Det vanliga är väl annars att låta dem klättra, men annorlunda sätt är alltid kul.

Många sorters klematis gör sig bättre krypandes över stenar och vävandes i rabatter. Klättrandes på murar och svingandes upp i träd är också fint.
malin72
snyggt Betty tummenupp.gif hur hög blir din????????
Betty
CITAT (malin72 @ 29-04-2007, 22:05) *
snyggt Betty tummenupp.gif hur hög blir din????????

Den där bilden är från förra sommaren, den var då två år och blev knappt 2 m hög.
malin72
aha! ok ..men då ska den nog få sitta mot väggen som jag tänkt tummenupp.gif hur vill dom ha det strålande sol eller går det med halv skugga confused.gif
Betty
Jag har min klematisspalje mot en västervägg, de får alltså sol/vandrande skugga från mitt på dan till sena kvällen - ett perfekt läge. Klematisar trivs bättre i halvskugga än i full sol. Blommorna blir blekta av för skarp södersol.
malin72
toppen precis vad jag ville höra giggle.gif då vet jag vart den ska sättas imorgon..... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon